Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Ett tips att använda sedan när du kan använda bilen igen. Det är inte fel att motionera handbromsen emellanåt. T.ex när du kommer till rödljus eller annat, i köstopp etc. etc. Gör det här så ofta att det närmast blir en reflexrörelse så motverkar du att handbromsmekaniken rostar ihop.
Och det är inte fel att smörja handbromsvajrarna om du nu tvingas byta dom. Dom kan också rosta ihop om dom inte kommer till användning.
Så här gör man: Tag en sådan plastmapp som man har till A4-papper, av lite tjockare plast. Måtta mot vajerändan och klipp upp i hörnet så att det går att trä plastmappen över höljet på vajerändan, genom hålet. Dra åt ett par buntband om plastmappen och vajerhöljet som nu har blivit en sorts tratt. Säkra gärna med några varv eltejp också för att vara säker på att det blir tätt. Häng upp vajern i taket eller på väggen så att den hänger rakt ner. Lägg ut tidningar på golvet under vajern för säkerhets skull. Häll i någon eller några deciliter seg olja, t.ex motorsågskedjeolja i tratten. Vänta. När oljan kommer ut i andra ändan av vajern, på tidningarna, är det klart. Häll den överblivna oljan i ett tillfälligt kärl och gör samma procedur med den andra vajern.
Förvara dom smorda vajrarna så att inte oljan rinner ut i onödan tills du skall montera dom.
Bor du i någon storstad så kanske du får söka oljan på någon byggmarknad eller större järn- eller verktygsaffär. Möjligen något bilprylvaruhus. Bor du på landsbygden där motorsågar förekommer lite mer allmänt så finns oljan på någon större bensinstation.

Ett tillägg: Dagens bilar har elektroniska hastighetsmätare. Men till dom som har lite äldre bilar, hobbybilar etc. etc. där hastighetsmätaren är mekanisk, fungerar även denna smörjmetod av vajern.
av Krill0
Rådlös skrev:Ett tips att använda sedan när du kan använda bilen igen. Det är inte fel att motionera handbromsen emellanåt. T.ex när du kommer till rödljus eller annat, i köstopp etc. etc. Gör det här så ofta att det närmast blir en reflexrörelse så motverkar du att handbromsmekaniken rostar ihop.
Och det är inte fel att smörja handbromsvajrarna om du nu tvingas byta dom. Dom kan också rosta ihop om dom inte kommer till användning.
Så här gör man: Tag en sådan plastmapp som man har till A4-papper, av lite tjockare plast. Måtta mot vajerändan och klipp upp i hörnet så att det går att trä plastmappen över höljet på vajerändan, genom hålet. Dra åt ett par buntband om plastmappen och vajerhöljet som nu har blivit en sorts tratt. Säkra gärna med några varv eltejp också för att vara säker på att det blir tätt. Häng upp vajern i taket eller på väggen så att den hänger rakt ner. Lägg ut tidningar på golvet under vajern för säkerhets skull. Häll i någon eller några deciliter seg olja, t.ex motorsågskedjeolja i tratten. Vänta. När oljan kommer ut i andra ändan av vajern, på tidningarna, är det klart. Häll den överblivna oljan i ett tillfälligt kärl och gör samma procedur med den andra vajern.
Förvara dom smorda vajrarna så att inte oljan rinner ut i onödan tills du skall montera dom.
Bor du i någon storstad så kanske du får söka oljan på någon byggmarknad eller större järn- eller verktygsaffär. Möjligen något bilprylvaruhus. Bor du på landsbygden där motorsågar förekommer lite mer allmänt så finns oljan på någon större bensinstation.
Man tackar för tipset! Tyvärr har jag så dåligt med plats, har inget eget garage :(
Hursomhelst så har jag nu fått av bromsskivorna. Backarnas belägg är 2-3mm tjocka. Är de slut då? Är det rimligt att det är på grund av dem som jag fick underkänt? Bromsskiva och bromssköld är i bättre skick på höger. Jag har sprayat upp mekaniken med 5-56, ska rycka lite i handbromsen och försöka se nåt nu.
av Rådlös
Beläggen skall vara nästan 1 cm när dom är nya. Detta tycker jag tyder på att backarna har "legat an" under en längre tid.

5-56 är bra som ett "allroundmedel" där man tillfälligt behöver lite smörjning eller upplösning av rostiga leder. Men det är absolut ingen olja att satsa på om man skall ha något bestående resultat. Oljan i 5-56 (och även WD-40) är baserad på paraffinolja, en tämligen tunn och flyktig olja som inte kan räknas till väderbeständig eller svara mot kvalitetskrav.

När du sedan monterar ihop bromsarna skall du helst inte smörja alls med någon flytande olja på bromsbackar och rörliga leder. Det kan rinna vidare ut på bromsskivorna och då får du ingen bromsverkan alls där! :-O) :-O)

Man skall i stället använda något som heter kopparpasta. Det är ett speciellt fett som tål mycket hög temperatur och förhoppningsvis stannar kvar där man har kletat på det. Finns på bilprylvaruhus och större bensinstationer.
av Krill0
Fullkomligt medveten om vad 5-56 är :D
Om nya backar ska vara 1cm så är det bara att lägga ner för idag och åka hem. Jag mekar så pass sällan att jag inte minns allt, men det var ju tydligt att det inte var mycket kvar på dem. Lite intressant ändå att jag fick 1,5 på högra sidan. Så jag gissar att om bara mekaniken hade funkat på vänster, så hade den nog gått igenom. Men nya backar blir det ju till att införskaffa imorgon.
Jag har haynesboken och fett etc i min stuga, jag har lite dubbel bosättning för tillfället. Jäkligt irriterande har jag märkt att man inte har alla sina prylar samlade. Har ett hyfsat garage på jobbet jag kan meka i.
Jag filmade backarna medan jag ryckte i handbromsen och mekaniken på vänster sida har rostat ihop. På högra rörde den sig som man förväntar sig.
Tack för alla svar hittils! Det fräschar upp minnet bra mycket snabbare!
Användarvisningsbild
av lennarte
På den första filmen rör det sig Ok, man på den andra sitter det fast. Man kan ju konstatera att vajrarna fungerar och bromsbeläggen är det ingen fara med. Får du bara det att röra sig lika bra på båda sidor så behöver du nog inte göra så mycket mer, om du inte vill. Dock skulle det behövas en riktig "genomgång" och uppsmörjning av alla delar med koppar fett och du behöver definitivt byta bromssköldarna. Dom var inte vackra.

Mvh
Lennart
av Krill0
Jag skaffade nya backar. Inte fan är de 1cm nya! Ska mäta dem sen, men kanske 5-6mm.
Hoppas jag bara får igång mekaniken på vänstern. Våld, värme och 5-56! 8)

Ska ta en ordentlig genomgång till våren. Behöver nya bromssköldar runt om. Bromsskivorna var ju inte tip-top heller. Hade nött ner en dryg mm på insidan där backarna tar. Ska byta stötdämpare fram också.
Användarvisningsbild
av lennarte
Krill0 skrev:Jag skaffade nya backar. Inte fan är de 1cm nya! Ska mäta dem sen, men kanske 5-6mm.Hoppas jag bara får igång mekaniken på vänstern. Våld, värme och 5-56!
Nä, jag vet inte vad han fått det måttet i från. Dock kan det vara bättre grepp i nya backar, men det kan ta ett tag innan dom slitit in sig, eftersom trummorna är slitna. Annars är det mycket kvar på dom (skrev det ovan). . När du har värmt så de lossnat, vänta ett tag, kyl sedan med kopparpasta på pensel i alla leder. Då kryper det in i lederna och varar i flera år.

Mvh
Lennart
av Krill0
Har nu motionerat upp den kärvande mekaniken på vänster sida och smörjt upp med kopparpasta. Det kärvar mot bromsskivan när jag ska sätta tillbaks den. Kan nämna att det även kärvade när jag skulle ta av den, då de gamla backarna satt där. Så nu undrar jag om det kan vara så att mekanismen inte går tillbaks hela vägen. Den länk som är längst in mot vajern har en sprint som verkar vara på väg att ramla ur. Loppet är dock så pass smalt att den inte kan, men om den inte sitter centrerad, så går den emot den del som ska "vikas in". Hoppas att min beskrivning går att förstå :)

Jag märkte nu att det är i överkant backarna tar i trumman / skivan. H-pinnen som sitter emellan backarna, mått på den? Den har jag inte bytt, kanske det är fel?

På högra sidan så går den in så långt det går.

Jag har säkert rullat 15k mil med sugfemma. […]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill s[…]

Volvo XC60-27

Min plan är att byta bort fruns Toyota RaV4 -[…]

Original på K motorn sitter en 2-ports Pierb[…]