Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Startade kall nu och då gick det bra att gasa ca 4 km sedan dog den och var svårstartad och gick ej att gasa, ville dö vid gaspådrag. När den var kall gick den bra och gasa men hade låg/ dålig tomgång. Fick lös vita kontakten vid 3ans cylinder, läste någonstans att den då kör utan "choke" men gick lika kackigt... Kan man mäta tempgivaren till insprutningen?
av rid54
OK, då går ju bilen, men inte så bra. Det innebär ju att bränslesystem och tändsystem inte är helt trasiga. I dit läge skulle jag gå igenom allt med tändningens yttre komponenter (kablar, fördelare etc) för att säkerställa att det finns en bra tändgnista. Sedan skulle jag försöka mäta upp bränsletrycket. Det här påminner om ett problem jag hade för länge sedan, som berodde på att silen i sugledningen i tanken sattes igen av diverse skräp efter en stunds körning (när pumpen jobbat ett tag); då sjönk bränsletrycket och motorn segade ihop. Att starta efter en kort stund gick fint, men problemet återkom efter lite körning. Skräpflagorna sjönk till botten när pumpen stog still men sögs tillbaka när pumpen gick. Det är ju ett ständigt flöde, inte bara det motorn bränner som går i ledningarna.
Mätte tempgivare till insprut idag, ca 4700ohm mellan båda stiften och jord. Mäte upp tändspole 2 ohm på svag och 7080 på starksidan. Oxid sprayade tändkablar och rengjorde jordkabeln mellan topp och chassie. Startade bra. Men ballar ur när den är varm. Provade koppla ur lmm och då går. Bilen fint! Så misstänker nu luftmassemätaren.
För mig, som inte är någon "värsta experten", låter 7080 Ohm lite i tändspolen. Enligt mina kunskaper skall du ha 12 000 - 15 000 Ohm på högspänningssidan. 2 Ohm är däremot normalt på lågspänningssidan.
Kolla upp detta.
Rådlös skrev:För mig, som inte är någon "värsta experten", låter 7080 Ohm lite i tändspolen. Enligt mina kunskaper skall du ha 12 000 - 15 000 Ohm på högspänningssidan. 2 Ohm är däremot normalt på lågspänningssidan.
Kolla upp detta.
Har en gammal verkstadshandbok och i den står det 7500- 9000 ohm på hög. Iallafall så satte jag äntligen dit nya stift och nu gick han klockrent under en 15km testrunda! Tack för all hjälp!

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]

Vibration på höger sida

Jag ska syna dem och se om jag upptäcker n&ar[…]

Vänster bakfälg blir varm

Hej, jag har nu fått tillbaks ett problem me[…]

Volvo on call och GSM

Det där med 2025 stod i artikeln länkad […]