Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Går på två cylindrar och baktänder har du beskrivit. Om detta är symptomen, så skulle jag TRO att du har bensintillförsel till alla cylindrar, men två av dem tänder inte (oförbränd bensin orsakar baktändningarna). Hur kollar du gnista? Jag föredrar att man tar ur stiften i resp cylinder, kopplar på rätt kabel och lägger stiftet på motorn och sedan granskar stiftet under ett startförsök. Då provas hela kedjan. Ett tilläggsprov, i just detta fall, kan vara att lägga upp stiften till de cylindrar som inte tänder och se om de får gnista i sekvens eller samtidigt (då är det överledning i locket). Säkerställ också att tändföljden är rätt (så inte två cylindrar fått kablarna förväxlade). Kolla också stiftens elektroder och allmänna skick (inte igensotade, rätt elektrodavstånd). Om allt är rätt och funkar OK på den elektriska sidan, måste nästan spridarna kontrolleras, men ett första försök kan göras med en rejäl dos startgas eller nån matsked bensin i insugningsröret; tänder alla cylindrar då (en mycket kort stund iofs) så är det ju nästan säkert spridarproblem. Jag antar att du är säker på att det finns komp i de två cylindrar som inte tänder...
Användarvisningsbild
av Frrla
kabeln måste loss helt och sättas i samma anslutningar som den du tänker byta med. strula inte ihop det om du inte nu vet kablarnas rätta platser.

ja den tände förmodligen på alla, men inte hela tiden. missade rätt skapligt, en cylinder tände inte alls på slutet då stiftet var blött och blev som du säger, att det inte blir någon skillnad om man tar kabeln från det stiftet.
känns iaf inte som en spole kan orsaka sånt problem. men kan du låna en av någon är det ju snabbt kollat..
av zxcvbn
Tack för svar! Då skall Jag gör ett prov sen när startmotorn är hemkommen.

Joo Jag tog ut stiften (1 och 2 ans stift) och körde med starten och så kom det gnistor från bägge. Men var ensam så var svårt och se om dem tände 'samtidigt' men ska försöka få med någon i garaget nästa gång... :D :D

Ska fota allt innan Jag börjar så jag kommer ihåg hur kablarna var placerad innan Jag börjar pröva mig fram..

Tackar!

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.