- ons 10 sep 2014, 22:21
Går på två cylindrar och baktänder har du beskrivit. Om detta är symptomen, så skulle jag TRO att du har bensintillförsel till alla cylindrar, men två av dem tänder inte (oförbränd bensin orsakar baktändningarna). Hur kollar du gnista? Jag föredrar att man tar ur stiften i resp cylinder, kopplar på rätt kabel och lägger stiftet på motorn och sedan granskar stiftet under ett startförsök. Då provas hela kedjan. Ett tilläggsprov, i just detta fall, kan vara att lägga upp stiften till de cylindrar som inte tänder och se om de får gnista i sekvens eller samtidigt (då är det överledning i locket). Säkerställ också att tändföljden är rätt (så inte två cylindrar fått kablarna förväxlade). Kolla också stiftens elektroder och allmänna skick (inte igensotade, rätt elektrodavstånd). Om allt är rätt och funkar OK på den elektriska sidan, måste nästan spridarna kontrolleras, men ett första försök kan göras med en rejäl dos startgas eller nån matsked bensin i insugningsröret; tänder alla cylindrar då (en mycket kort stund iofs) så är det ju nästan säkert spridarproblem. Jag antar att du är säker på att det finns komp i de två cylindrar som inte tänder...