Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Du måste ju byta oljan ibland svårt om du inte har någon bottenplugg, du kan använda en bricka med gummi på det brukar funka bra.
Användarvisningsbild
av jonny692
Jo ifs men bilen e gammal och ja vet inte hur länge den håller :-/ . Hur långe håller röd longlife oljaoch e det bara att hälla ut gammal och fylla på med den röda? Vad e det för "gummibricka"du mena?och hur gör jag ifall de e en spricka i "godset"?
Användarvisningsbild
av jonny692
Jo ifs men bilen e gammal och ja vet inte hur länge den håller :-/ . Hur långe håller röd longlife oljaoch e det bara att hälla ut gammal och fylla på med den röda? Vad e det för "gummibricka"du mena?och hur gör jag ifall de e en spricka i "godset"?
Användarvisningsbild
av vetten
Det finns brickor som har en påvulkad gummipackning. Hur vet du att det är en spricka i tråget? Att få keramisk metall att fästa tror jag är svårt då det kräver absolut rent för att fästa och tänk om du sätter igen pluggen och det ser ut att sitta fast men så lossnar det av vibrationerna när du är ute och kör ja då rinner ju oljan ut och då står du är med en skuren motor, inte kul någon gång speciellt inte på vintern.
Vid oljebyten så byter man alltid filter också och även om bilen är gammal och sliten så blir den inte bättre av att man misshandlar den.
Användarvisningsbild
av jonny692
Har du nån länk till sån bricka? har biltema/mekonomen/eubildelar nån sån bricka?
Ang spricka så vet jag inte,utan läste bara att det kan va det.
Ang kemisk metall så skulle pluggen va kvar under metallen.
Filtret bytte jag när jag bytte oljan men tänkte mer om det behövs bytas om jag fyller på longlife?
Är det nån ide att byta till longlife ifall jag får iordning på läckaget?
Vad är det för storlek på "fyrkantshylsan" som man lossar pluggen med?
av Amarace
Angående filter, drt ska alltid bytas enligt spec oavsett olja, ännu viktigare att byta filter om man av nån anledning ska köra nån slags longlifeolja. Istället för att krångla till det är det väl bara att kosta på ett oljebyte till och se till att ha tätning till pluggen
Användarvisningsbild
av jonny692
försökt hitta storlek på oljepluggshylsan och på vissa ställen står det 8 mm och andra 10 mm?
Även försökt hitta bricka med gummi utan resultat :(

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.