Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att Tändspolen blir varm betyder att den får konstant spänning (primärspolen) vilket den inte ska ha. Den ska få pulser för att sekundärspolen ska kunna ge spänning så att gnista kan bildas. Alltså ligger det ursprungliga felet före tändspolen och då har vi styrenheten för tändningen (tändboxen) som jag har nämnt tidigare. Den är av typ Chrysler. Den har en blå etikett där det står: 'Volvo made in USA ' och någonstans också 'Chrysler'.
Vanliga fel är dålig kontakt mellan kablarna (kabelmatta som innehåller 9 kablar) och boxen. Dela den kontakten och gör rent och se till att det är kontakt. Eventuellt kan tändboxen behöva bytas. Man kan säkert mäta på den men jag vet inte hur.

Beträffande tändspolen kan den ha tagit skada av den höga temperaturen. Man kan med en multimeter mäta resistansen på den. Primärkretsen ska ha 1,2 ohm och sekundärkretsen (den som går till fördelararen) ska ha ca 8-10 kohm. Bättre att mäta än att byta delar i onödan.

Kjellberg94: ECU:n (electronic control unit) alltså motorstyrningens huvuddator, den som sitter vid handskfacket i kupén går ytterst sällan sönder så jag skulle inte titta där först. Den sitter också väl skyddad så knappast dålig kontakt där.

Den här bilen som har Bosch LH 2.2 system har en hallgivare i fördelaren som talar om för systemet att motorn går. Det kan hända att den lägger av och då funkar ingenting (ingen gnista och bränslepumparna går inte).

Efter att ha kollat tändboxen, kontakter och fördelaren så kan man visst prova att dra igång bilen med tanke på att batteriet kanske är lite trött nu och motorn sur efter alla startförsök.

Lycka till
errim: Okey, ja menade dock tändboxen som du skrev me :)
En annan grej som hände mej som kanske e fel på din bil me e att när du står framför bilen så sitter de en säkring på högersidan längst med motorhuven som pajat för mej. Ingen aning om va den gjorde för nytta men bilen gick inte starta. Men så fort ja bytte funkade de igen. Vet som sagt inte helt säkert om de e likadant på din bil. Men värt att kolla ändå

som Shogun skrev. Dom där fälgarna ä[…]

3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]

På min 2,4D -2008 hade låsringen som h[…]