Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu när jag har försökt att leta lite grann och pillat lite så märker jag att om man ställer vredena DEF och FLOOR på lägsta så kommer det ändå ganska varm luft genom mitt blåsen.

Kan det hjälpa att spola rent systemet tror ni ? Kanske så att värmepaketet inte blir tillräckligt varmt så om man öppnar allting så blåser det kallt genom mittblåsen :???:

Om man kör med bara luft genom mittblåsen på så blir dom kalla efter ett tag när man kör också :/ men när man står på tomgång är dom hyffsat varma hela tiden :)

Kan det vara så att jag inte har någon termostat eller att den är öppen hela tiden ? Tempmätaren går inte ens upp till grön :/ Ibland när jag har varit ute och sladdat och bilen har fått jobba ganska mycket så har den kanske touchat grön
Det låter som om du inte har någon termostat. Om du känner på den övre kylarslangen då motorn borde vara uppvärmd, vad känner du då? Om det är normalt skall det vara hett där så att man helst inte håller handen där i onödan.
Eftersom du har värme vid fötterna finns det förmodligen ingen anledning att spola kylet. Men om du inte har någon termostat så bör du sätta i en. (En motor som aldrig blir varm drar mer bränsle. Det gäller även luftförvärmningen. Fungerar inte den så drar motorn mer bränsle.) Och då ligger det ju nära till hands att byta kylarvätska också. Du måste ändå släppa ut lite vätska för att öppna termostathuset. Och kylarvätska skall bytas var annat år. Det är inte glykolen i sig som förbrukas utan korrosionsskyddet. Det håller inte i evighet. Och glykol är rejält giftigt. Samla upp det i dunkar och lämna till någon återvinningsstation. Om den gamla kylarvätskan är grumlig och slammig så är det inte fel att spola igenom kylsystemet. Är vätskan däremot klar, förutom glykolfärgen, så finns det inget skäl att spola kylsystemet.
Problemet med din kalluft är förmodligen dom spjäll som öppnar eller stänger luftkanalerna. Styrvajrarna till dom kan ha lossnat så att dom står i öppet läge.
Slangen är varm, till och med kylarvätskan i expansionskärlet är varmt.

Här på bilderna kan ni se skillnaderna när jag har kört en kvart ungefär, Jag gasade på ganska mycket och lät den varva på rätt bra :) Kan det vara termostaten eller är det bara tempgivaren som knasar sig ? Jag försökte byta tempgivare förut men den blev runddragen och den sitter lite dumt till så jag måste ha bort insuget för att få av den :/

Bild

Bild
smuckas skrev:Hej!

Det är nog inget fel på ditt värmepaket, eller värmen iaf.
Däremot bör du kontrollera luckan som styrs av "mix" reglaget. Går ju vajer till en lucka som bestämmer hur mycke varmt eller kallt som ska släppas fram. Denna kan vara felinställd.

/smuckas
Hur kontrollerar jag luckan ? Måste jag öppna värmepaketet ?
Om du plockar bort mittkonsol så du ser värmepaketet så ser du vart alla vajrar från värmereglagen går. följ vajern från "mix" o testa den. den ska kunna stänga helt o öpnna helt när du använder det. du får ta bort röret till mittutblåset också. inte så värst stort ingrepp
benjaminorn skrev:Så fort jag sätter på floor eller def så sjunker värmen i mittutblåsen. Jag har kollat spjället och det stänger helt
Kan det vara så att det inte blir tillräckligt varmt i värmepaketet så att när man sätter på flera saker så kommer det kallt ?

Börjar bli riktigt trött på de här.... Vill ha värme i han nu :/
benjaminorn skrev:
benjaminorn skrev:Så fort jag sätter på floor eller def så sjunker värmen i mittutblåsen. Jag har kollat spjället och det stänger helt
Kan det vara så att det inte blir tillräckligt varmt i värmepaketet så att när man sätter på flera saker så kommer det kallt ?

Börjar bli riktigt trött på de här.... Vill ha värme i han nu :/
Tror du inriktar dig på fel sak :wink: På min -75a blåser de också bara kallt i mitten blåset (de ska blåsa varmt om de är inställt på varmt är så på min -90) men jag har ändå sådan värme i bilen att ha full värme på i -25 resulterar i svetningar å obehag :lol:

Skulle tippa på att ditt värmepaket är fullt i skit å då menar jag inte att de slaggat igen i kylsystemet invändigt för de har jag inte råkat på i en 240. Men där i mot kan löv, barr å annan skit lägga sig som en mur framför elementet å packa igen cellpaketet mest extrema jag sett var de packat jäms med elementet ända upp mot fläkten.

Så rekomendera att ta ur värmepaketet å klyva de å rengöra :wink:

Sen varför tempmätare visar lite? Gissar på att du har en tankmätare som lever ett eget liv också? Isf sitter ett motstånd på baksidan mätaren vid tank/temp å detta brukar gå sönder måste själv byta det.
AmazonSleper och Benjaminorn. Det är möjligt att det finns ett motstånd till tankmätaren och tempmätaren. Men det finns definitivt en spänningsstabilisator på baksidan av instrumentpanelen. Den matar 10 volt +/- 0,2 volt till just dom här två mätarna.
Det är en liten plåtkapslad dosa, stor som en sockerbit, ungefär. Den sitter på flatstift så den är lätt att byta, om den nu är trasig.

Idag fick jag felmeddelande att stödbatteriet[…]

Tillverkade egna fästen och skippade distanse[…]

Precis, det är fälgarna jag nämnde.[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. […]