Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dalleballe
Allinug skrev:Om kylarslangarna frös, kan det då vara någon skada på dessa? Det kan ju rinna längs med dessa.

Jag hade ett mystiskt mindre kylarläckage en gång och bilen var inne på verkstaden för felsökning och provtryckning utan anmärkning. Men läckaget fortsatte. Sedan visade det sig att läckaget berodde på något så fånigt som några slangklämmor som inte satt ordentligt.
Får dubbelkolla dessa slangklämmor, men tycker det har sett väldigt torrt runt omkring dessa. Det enda fuktiga jag ser är på vattenpumpen och sen att det har runnit ner lite på motorkudden under oljefiltret. Ska ta o efterdra slangklämman mot pumpen för det var i den kylarslangen det var igenfrusit när den koka! Hoppas det är så enkelt, men sån tur brukar jag aldrig ha :P
Användarvisningsbild
av lennarte
Kylartätning är, är tillverkat som, och skall användas som, en nödlösning. Är man på väg till eller från typ semester och har tid att passa så kan det vara en underbar hjälp, men det är sällan någon bestående lösning.
Det finns 2 st gummi ringar som kan läcka. Dels den mot topplocket som ska "pressas" mot topplocket genom att trycka vattenpumpen uppåt vid montering. Den vid röret från värmepaketet kan vara svår att få tät om man inte "gör rätt". Den "kränger sig" lätt. Sedan kan ju packningen läcka men det är nog ganska ovanligt.
vattenpump B230F.jpg
vattenpump B230F.jpg (101.51 KiB) Visad 2954 gånger
Mvh
Lennart

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]