Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#811912
Finns det E-märkta 100 W lampor?
#812018
Hello. Jag tycker inte att helljuset är problem ,häng på ett par extraljus 2-4-6 st. Men när man går ner till halvljus,så ser man nix. köpte en 244 med stoooora xtraljus detblv ljusare än på dagen. men när man gick ner till halvljus såg man inget. hej å hå .
av rid54
#812033
Darklady skrev:Hello. Jag tycker inte att helljuset är problem ,häng på ett par extraljus 2-4-6 st. Men när man går ner till halvljus,så ser man nix. köpte en 244 med stoooora xtraljus detblv ljusare än på dagen. men när man gick ner till halvljus såg man inget. hej å hå .
Det är ju inte så konstigt... det blir en jobbig kontrast även för unga ögon att hantera när man släcker alla extraljusen. Därav är det ju viktigt att man gör vad man kan för halvljuset. Lampor av god kvalitet (även mekaniskt, så att glödtråden sitter på rätt ställe...), inga dåliga kontakter någonstans (strömbrytare, reläer, säkringar), bra kabelarea (troligen rätt snålt i original från många biltillverkare), rena lyktor och bra reflektorer OCH rätt inställt ljus. Mycket mer kan inte göras inom lagliga gränser, men det kan betyda en hel del.
#812129
volvo244dl skrev:
Frrla skrev:..
De ska att mycke till innan man bränner en 240 reflektor med halvljuset, klarar sig dagens skitlycktor i plast som är 1/4 del i storlek med samma watt så.

Jag har aldrig haft problem i mina 740 med extra relä och 55/100w och då är strålkastarna en aning mindre än 240ns
Sammanfattar det hela lite kort då.

Så länge man kör kan man säkert stoppa i nästintill va som helst. men står man still går det nog fort åt pipan.
Å alla dagens reflektorer håller inte med 55w halvljus eller 35w xenon. gud vet vad de har gjort, men säkert stått still x antal minuter vid tex rödljus osv.

Jag menade inget illa om de så lät. ta de som ett pålägg till ditt inlägg ist.

Å därför föreslog jag märkeslampa av 30% mer ljus med originalwattstyrkafördetärlättastochsnabbast förattgeandrasynvinklarochförslagsmöjligheter
#812278
Vem påstod att du menade nått illa? jag menar bara att en 240 med extra relä så den får ut full styrka på halvljuset(55w) inte bränner reflektorn lättare än en modern bil med micro strålkastare som klarar av att stå vid rödljus nån minut.

Klart det mattar reflektorn tillslut om den inte får kylning, men jag rekomenderar ändå trådskaparen och sätta in extra relä för det tycker jag är värt och en kvalitetslampa på 55/100w ger bra ljus i en 240.

Sen har trådskaparens 240 varselljus(läge 0) och använder han det på dagen, så lär aldrig reflektorerna gå sönder,

Bra ljus är säkerhet.

mvh
#812320
Läste det med lite arg ton isf kanske :)

Har funderat länge själv att göra precis som du säger, men inte riktigt haft tiden (så vart extralysen ist som var fördraget med kablar, relä osv) + att man måste reda ut varenda kabel eftersom tidigare ägare ställt till all el nått fruktansvärt på 244an..
#812331
volvo244dl skrev:
SvenB skrev:Finns det E-märkta 100 W lampor?
Nej
Vilka är de starkaste "godkända" lamporna?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]