Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min k motor skar tyvärr i fredas! Blockpackningen gick å den höll visst inte för att åka med i ett par mil på bottkok med tillhörande fullvarvstest! heheheh! Jag har en trimmad b23e med insprutning och 405 topp som jag tänkte stoppa i! Nu undrar jag om det blir krångel för jag tänkte sätta på förgasar insug på e motorn från den gamla från k motorn!(Ska altså ha förgasare i stället för sprut) Funderar på om det passar med ett sånt insug på den toppen? sen undrar jag hur man smartast tätar hålen för spridarna i toppen! är dettta genomförbart över huve taget? eller bör jag bara lyfta i en b230a å va glad! Tänkte ju få lite extra pulver i den! besiktning spelar ingen roll då den förmodligen aldrig mer kommer att gå i genom en sådan,den går ut i september! Tänkte om ni kunde gem mej svar så jag slipper skruva i onödan. Tack på förhand!!!mvh Lars
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det går bra att montera förgasarinsuget på E-motorn, observera dock att du demonterar kontakterna som är ivägen och att du tätar ev vattenkanaler mot insuget till, det kan finnas skillnader här. Har själv ingen erfarenhet av K-motorn och dess insug, men vill iaf göra dig uppmärksamm på att det kan finnas skillnader.
Lättast är ju att låta spridarna sitta kvar, annars finns det pluggar att köpa.
av Gangzstaerrol
Tack det var ett bra svar! då låter jag spridarna sitta kvar då! Hela insprutningen skruva jag bort i förmiddas så det är ingen el kvar! får väl kolla hur det blir med insuget då! annars får jag väl lösa det på nått annat sätt! Ett problem till jag kom på är att det är olika fördelare på motorerna! tror du jag kan ta fördelaren från k motorn å flytta över givare å sånt om jag byter svängjul ? vet du om b23 och 230 har samma svängjul?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Som sagt, har ingen egen erfarenhet vad det gäller K-motorerna och vet såldes heller inte hur systemet fungerar på dessa. Dock vet jag att det är inte samma som på de mer "normala" motorerna;)
av Gangzstaerrol
Du hadde rätt! man fick ta bort en givare sen passade hela klabbet! Tror även att det tätar mot kanalerna då det går in två kanaler i insuget och det var samma packning! men fan va el å skit det va,å vacum slangar till förbannelse! men på freda ska den gå! får väl se hur det går med den saken! hahaha Minnet plus märkpenna hoppas på det bästa!

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]