Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danne142
Tjenare!. Köpte mig en 245 glt 84 för ett tag sedan och han sa då att varvräknaren funkade lite då och då!,

Har nu upptäckt att om man vrider på reostaten till instrumentbelysningen så ändras varvräknaren och ibland läser den faktiskt av varvtalet!.
Om jag dock kopplar ur reostaten så fungerar varvräknaren ibland och ibland inte men detta antar jag är själva räknaren som är dålig?.
Att nämna är kanske att instrumentbelysningen fungerar ej heller men det kan väl vara själv reostaten som är trasig?, tycker dock det är konstigt att varvräknaren spökar med denna?.

Är det någon som har någon idé?!. Eller ska man byta hela mätarhuset?, kanske det är något fel i själva kretskortet?.

ALLA tips mottages gärna!

Mvh
Daniel
av Arne
Visst sitter det ett böjbart kretskort bak mätarhuset på denna modell. Plocka ut mätarhuset och syna alla lödningar och tryckta kretsar med en lupp, då kan du hitta felet om någon krets gått av, böj lite på kretskortet så framträder eventuella brott. Hittar du det så löd en kabelbygling över stället där brottet är. Alternativet är om du får tag på ett annat kretskort eller mätarhus så du kan byta ut kretskortet.
Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Hittade denna också från en gammal tr&[…]