Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#996856
Prova att koppla ur spridarna, och använd startgas igen.

För om

- det finns bra gnista på alla stift
- det finns kompression
- kammen går runt och kamremmen sitter rätt

då tänder motorn på startgas. Annars måste något av detta saknas.

Säker på att gnistan är kraftig nog? Ska vara blåvit, och det "knäpper" ganska högljutt om ett löst stift. Svag gulaktig gnista duger inte. Jämför med en annan bil om du är osäker.

Motorn kan tappa kompressionen om den dränks i bränsle och man gör många startförsök. Det hörs isåfall på att startmotorn går alldeles för lätt runt. Lösningen är då att skruva ur stiften, hälla aningen olja i varje cylinder, skruva tillbaka stiften och köra på startmotorn med spridarna urkopplade tills det låter normalt. Sedan går den att starta som vanligt. Men det händer nog inte jätteofta på dessa motorer.
#997219
Komp finns
Olja samt brakeclean nersprutat i loppen
Startar fort inte..

Gnistan känns halvdan, inte blå, snarare gul, samt hoppar en hel del.

Rotor samt lock bytt för några månader sedan, så det är fräscht. kablar mätta och ska funka bra, håller runt 3ohm samtliga.

tändbox?
av rid54
#997692
Stargas är ju en mycket "explosiv" kemikalie (mest eter) och som nämnts tidigare så är det anmärkningsvärt om det inte går att få start på en motor med startgas. Jag skulle nog helt enkelt blockera spridarna (koppla ur eller motsvarande) och sedan jobba med att få motorn att tända på startgas. Börja med att säkerställa att kammen står rätt. Sedan kolla att tändläget är OK, dvs att tändpunkten är kring ÖDP och att rotorn "pekar rätt", dvs att gnistan går till cyl 1 när den står i tur att tända (även kablarna, om du har lossat dem, kan ju påverka...). Om du har bytt tändspole så verkar det långsökt att den skulle vara dålig, så då kanske man kan glömma den tillfälligtvis, men rotor och lock måste ju vara fräscha. Om allt verkar OK på högspänningssidan, så får man gå till lågspänningssidan. Där vet jag inte hur det ser ut på din vagn, om det är elektronisk tändning eller brytarlöst eller med brytare. Kablaget måste kollas hursomhelst, mäta spänningen (12-volten) på tändspolen, att tändspolen har bra jord etc... När du väl får motorn att starta med startgas är det dags att se om bränslesidan har några problem.
Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Hittade denna också från en gammal tr&[…]