- ons 12 aug 2015, 07:48
Från och med -76 års modell är/var det tvärstopp att göra något. Se inlägget tidigare. Det är ett fel gjort av bilprovarna att släppa igenom en sådan bil.
Det var en 340 (tidig 80-talsmodell) som "valsade runt" i pressen som någon bilprovare upptäckte att det låg en B21 motor i. Det blev en "2-a" i protokollet med tillhörande körförbud efter en månad. Pesonen som ägde bilen hade nyligen köpt bilen och hade ingen aning och en original B19 ink. motorbyte översteg ju bilens värde. Han hade försökt hitta en begagnad men inte lyckats. Nu vet jag att man ska ta allt som skrivs i Kvällspressen med "en nypa salt" och jag vet inte hur detta slutade (det är några år sedan jag läste det) men saken är ju att det är inte tillåtet byta motor, och det kan bli problem vid försäkrings ärende och besiktning (gäller alltså en annan motor än vad som sitter där original) . Men som också skrivits här, någon måste ju upptäcka det. Så om du ändå ska byta, Ta en motor från en 240 med B230F motor (-89 och nyare) och plocka med allt. Kabelhärvan till insprutning och tändning ligger draget separat på dom modellerna (helt "intrigerat" på 7/900). Tar du en motor från en 7/900 blir det problem med fördelaren, den sitter bak på topplocket och det får inte plats på 240.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V