Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordda
Tja!

Har införskaffat mig en Volvo 244 -84 och ska balansera däcken på skolan.

Det jag behöver hjälp med är, hur ska jag få till så man får kalluft till cupén? Har ingen reparationshandbok tyvärr. Förmodligen är det något med värmekran men vad? Kan jag åtgärda det själv eller måste en verkstad titta på det?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Hilmer
Demontera först och främst den vänstra sidan på konsollen, därefter kollar du om wiren sitter som den ska och om kranen regleras då du vrider på reglaget.
Om svaret är nej bör det ju bara vara wiren som hoppat av, om svaret däremot är ja, då är det mest troligen kranen som gett upp.
Originalkranen är av termostattyp och kan ibland falera, byt då ut denna. Det fanns tidigare en ombyggnadssats på volvo att köpa med en annan typ av kran men om denna finns kvar kan jag tyvärr inte svara på.
Samma kran som följde med ovan nämda sats sitter även i 700/900-serien, så det går ju bra att plocka en kran från dessa också.
av Nordda
Sitter kranen ovanför gaspedalen? Alltså inte under huven?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Nordda skrev:Sitter kranen ovanför gaspedalen?
Alldeles riktigt!
Den sitter t o m riktigt dumt till när man ska byta den, men det går.
av Nordda
Hilmer skrev:
Nordda skrev:Sitter kranen ovanför gaspedalen?
Alldeles riktigt!
Den sitter t o m riktigt dumt till när man ska byta den, men det går.
Tror jag hittat felet. Den där "tråden" verkar hoppat lös från reglaget. Men hur skall den sitta?

Bild
Användarvisningsbild
av Hilmer
Är du säker på att reglaget är helt!? ovanligt att de hoppar av här nere nämligen utan att klipset faller bort.

För att få på wiren måste du släppa på klipset som håller höljet, om du tittar på klipset så ser du att det är spår i denna (hitterst i bild) för att det ska sitta kvar. Vrid ur denna med en liten mejsel och vrid ut så att du får loss wiren.
Därefter sticker du i själva wiren i reglaget (finns ett litet hål avsett för detta) så att du får i "S´t" och att det låser ordentligt. Vrid sedan reglaget så att wirehöljet stämmer överens med där detta ska fästas och klicka i klipset igen.

Låter säkert rörigt...

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]