Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av P165B
Hej!

Håller på med flera olika projekt. Bl.a. en 245 -88 kat.
Då katalysatorn gått av i bakre änden mot röret, så tog jag ett vanligt rör med 3 bultat kat-fäste mot främre röret och svetsade fast en tom katalysatorburk på röret :)
Funkar tydligen på en 88a då burken måste sitta där men behöver inte fungera.... Men kan insprutningen strula med ett nytt motstånd i avgaserna?

Bilen har stått i ca 7 år. Har servat med ny kamrem, olja, bränslefilter och huvudbränslepump. Nu har motorn en förmåga att feta ner stiften kolsvarta vid kallstart så den tuggar på 3 cylindrar. Bytte lambdan så den ska märka av blandningen bättre.

Efter tändstiftsbyte så går den på 4 cyl vid kallstart även om det hörs att den vill bluddra av fet blandning :-)-) . Efter en minut så går den bättre och finare på tomgång.

Men det jag funderar lite över och hittar ingen tydlig info om så är det den lilla svarta justerratten under insuget. Justerar den co eller tomgång? Om den justerar co, vilket håll ger magrare blandning?
Användarvisningsbild
av Frrla
Viktigt är att alla givare och kontakter är ok så den kan justera själv som den ska. Jag tog Topps och lite sprit att torka av lmm tråden väldigt försiktigt med. Och det gjorde skillnad till det bättre. Va en del svart skit som satt där. prova på egen risk?
av P165B
Tack för tipset om rengöring av LMM :) !

Ska testa det. Men även testa att dra ur kontakten för LMM för att eliminera det ev. felet.

Någon bör ju veta vad den svarta justerratten/skruven har funktion under insuget ??:-/ ?
Har för mig att det sitter en liknande justering på svanhalsmotorn GLTn
Användarvisningsbild
av Frrla
På e-motorn är det nog justering för tomgång du menar. Jag har ingen aning vad dom gör på lh systemet. Men har någon pillat på den innan så skulle jag prova lite olika lägen men minnas vart den var innan om det inte blir bättre.

Har du kollat efter tjuvluft? Tycker nästan det känns som det lurar systemet att fetta in stiften lite extra.

Fick igång min igår som stått 3 år och den gör nu likadant. Ser att när man gasar på så ryker det vid en spridare... så den eller packningen till insuget läcker. Men håller man upp varvet lite går han fint.
Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Hittade denna också från en gammal tr&[…]