- mån 03 aug 2015, 14:42
#993935
Hej!
Håller på med flera olika projekt. Bl.a. en 245 -88 kat.
Då katalysatorn gått av i bakre änden mot röret, så tog jag ett vanligt rör med 3 bultat kat-fäste mot främre röret och svetsade fast en tom katalysatorburk på röret :)
Funkar tydligen på en 88a då burken måste sitta där men behöver inte fungera.... Men kan insprutningen strula med ett nytt motstånd i avgaserna?
Bilen har stått i ca 7 år. Har servat med ny kamrem, olja, bränslefilter och huvudbränslepump. Nu har motorn en förmåga att feta ner stiften kolsvarta vid kallstart så den tuggar på 3 cylindrar. Bytte lambdan så den ska märka av blandningen bättre.
Efter tändstiftsbyte så går den på 4 cyl vid kallstart även om det hörs att den vill bluddra av fet blandning
-) . Efter en minut så går den bättre och finare på tomgång.
Men det jag funderar lite över och hittar ingen tydlig info om så är det den lilla svarta justerratten under insuget. Justerar den co eller tomgång? Om den justerar co, vilket håll ger magrare blandning?
Håller på med flera olika projekt. Bl.a. en 245 -88 kat.
Då katalysatorn gått av i bakre änden mot röret, så tog jag ett vanligt rör med 3 bultat kat-fäste mot främre röret och svetsade fast en tom katalysatorburk på röret :)
Funkar tydligen på en 88a då burken måste sitta där men behöver inte fungera.... Men kan insprutningen strula med ett nytt motstånd i avgaserna?
Bilen har stått i ca 7 år. Har servat med ny kamrem, olja, bränslefilter och huvudbränslepump. Nu har motorn en förmåga att feta ner stiften kolsvarta vid kallstart så den tuggar på 3 cylindrar. Bytte lambdan så den ska märka av blandningen bättre.
Efter tändstiftsbyte så går den på 4 cyl vid kallstart även om det hörs att den vill bluddra av fet blandning

Men det jag funderar lite över och hittar ingen tydlig info om så är det den lilla svarta justerratten under insuget. Justerar den co eller tomgång? Om den justerar co, vilket håll ger magrare blandning?