Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har monterat dubbla krämgningshämmare bak
Styvare bussningar bak
Styvare bussningar fram i länkarmar och stabstag
Fjäderbensstag och ambulansstagen.

Vad mer finns att göra som kan tänkas vara värt?
Är sänkt 4cm runt om och tänkte ta ner den lika mycket till ungefär.

Ska leta reda på 16" fälgar och däck, för 14" är för klent nu på långa vägar.

240 -84 lätt trimmad. Gillar att köra lite inspirerat på kurviga vägar. Dock ingen idiotkörning. Tänkte även ha den att tävla på mindre bana med.
Det finns nedre stag också, sitter mellan motorbalken och länkarmsinfästningen vill jag minnas.
Den erfarenheten jag har av alla stag är att det blir för styvt, man har bättre känsla och det är lättare att få förvarningar utan stagen.
Dessutom frestar det på karossen rätt bra!
ja just de ja. såg att det fanns 2 versioner av det. typ 2 rör bara och ett som liknar ett x-brace i mindre skala.

vad tänker du skulle kunna hända med karossen om man styvar upp för mycket? Är det läge att svetsa in några plattor någonstans där det eventuellt kan spricka?

karossen är 99,9% rostfri då bara ena dörren fått lite frätskador och längst bak i golvet mellan kofångare och tank är de några småfläckar...
bilen ska bara köras på sommaren också.
En kaross är ju byggd för att kunna röra på sig, styvar man upp den för mycket så påverkas ju skarvar, svetsar osv.
På de bilar som får gå riktigt hårt inom tävlingar brukar väl "helsvetsa" karossen för att den ska klara av de påfrestningarna som en tävlingsbil har, men det är väl lite överkurs för en bil som bara ska gå på gatan ;)

Jag har inga direkta tips angående förstärkningar i ditt fall, men det går säkert att hitta på nätet om man så vill!
ja jag hittade en sida om diverse saker de hade på grupp-a bilar.

Men tycker infon är relativt fattig och ofullständig. hittar lite forum till höger och vänster. men samma där, inget direkt svar på tal. men de är nog så att ingen vet helt säkert, eller så letar jag bara dåligt (D)

Men ska nog fixa dom här stagen så får de kanske vara bra sen.
Men de finns inget för att styva upp bakpartiet mer då? typ någon form av fjäderbensstag där? fast kanske för montering under bilen?

Bilen känns i nuläget ganska precis som min gamla bmw e36a gjorde på slutet, när jag rattade runt med några lite mer sladdriga smalare däck.
Så det vore ju kul om man kunde få ett övertag i kurvorna när motorn presterar likvärdigt med dom äldre 325orna tänker jag.

Bjur på en bild också (:-)
Bild

Vart står det att den stått i garage? […]

Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.