Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pytten
Efter att ha bytt motor i en 460-94 så går den ojämt som fan på tomgång, å rycker när man kör utan belastning under 2000 rpm... Fullt gaspådrag, eller över 2000 rpm går den som en klocka...

Plockat över alla givare, tomgångsmotor, spjällägesgivare från den gamla motorn men problemet kvarstår...

Funderar på e.v. tjuvluft nån stans... Eller om jag har nåt kabelbrott till spjällägesgivaren... Vilken ström ska man ha i kontakten mellan stiften i spjällägesgivaren??
av E
Haft liknande problem på en 95:a. Särskilt när det var fuktigt ute. Av en ren slump hittade jag att det behövdes göras rent i kontakten uppe på ventilkåpan där sladdarna från knacksensorerna går ihop till en kabel. Sen var probelmet borta.
av krang
Jag har haft kabelbrott till spjällägesgivaren och det resultereade bara i ryckningar vid 1900rpm.
av helgonet
Jag har ett liknade problem, när jag startar den så vill tomgången vandra från nästan 0 och tjustanna till 1200 varv. Jag tycker det går hårt men lyder gas och aldrig nåt problem vid start i vinter.
Någon som har något tips var man kan söka på min volvo445 92:a.
Användarvisningsbild
av vetten
Ja Ja med lite risk för att bli tjatig :oops: men ett av dom mest kända problem med 400-serien och även alla andra moderna bilar när såna mystiska fel uppträder är det oftast dålig kontakt nånstans :x så mitt tips är att alltid börja med att göra rent ALLA kontakter som ni kan hitta, för vad som händer efter några år är att det blir oxid i kontaktstyckena och att en rengöring av dessa kan lösa dom mest underliga fel som uppstår, jo jag har en viss erfarenhet av det efter några 400-bilar av olika modeller och det vanligaste felet är just OXID som bildas och det just i kontakterna, så gör rent ordentligt och efter det så lägg på ett icke strömledande fett typ sånt som man har på batteripolerna för att förhindra att fukt tränger in igen och orsakar samma fel igen, det är sånt pålagt från början men det har en förmåga att ätas upp efter några år och därmed så kryper fukten in och ny oxid bildas, han Bosse Bildoktorn rekommenderade vaselin en gång och det är säkert lika effektivt som dom dyrare sorterna som tillverkarna rekommenderat. Läste förresten att dom flesta biltillverkarna fortfarande använder förtennade kontaktstycken istället för guldpläterade som ju dataindustrin har gått över till och det är väl bara av ren jä..la snålhet kan jag tro :evil: så börja med en rejäl rengöring och se om det har nån verkan och oftast så hjälper det

vetten

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]