Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 245GL
Tjena, Tobias heter jag och är sprillans ny på forumet. Köpte en 245:a '88 i februari som första bil och har gjort lite småfix på han så nu är han i gott skick, ska göra han i originalskick men vill fixa bakrutetorkaren - Ett av småmomenten tills han är perfekt :-)-) . Jag har lokaliserat torkarmotorn men problemet är dock att få ut den ur bakluckan... Trångt som något, så undrar om ni har några tips på te.x vinklar att få ut den, för motorn sitter ju fast på en fet metallbit. jag hoppas att jag skulle kunna ta hjälp av detta grymma forum MVH Tobbe :wink:
av Rådlös
Har du konstaterat att motorn är trasig?
Det finns ett annat mycket välkänt Volvofel som det skulle kunna vara. Genom gångjärnen till bakluckan går ett antal kablar. Har man öppnat och stängt luckan ett antal gånger under 27 år så går dom här kablarna av till slut. Det är som sagt ett känt fel på Volvo 245. Även gångjärnen slits så det är ett gott skäl att byta dom samtidigt.
Man får lossa innerklädseln i bakre hörnen så kommer man åt dom aktuella platserna, kablar att skarva, gångjärn att byta.
av 245GL
Ja om jag skall lita på förre ägaren. Han sade nämligen att en vinter när det regnade hade han torkaren på, och glömde sätta knappen i av-läget när han kom hem. Morgonen därpå hade det börjat frysa på igen, då han skulle åka iväg igen så var torkaren fastfrusen mot rutan medans motorn gick ( och de tänkte han såklart inte på) så den brann nog upp där, kablarna i gångjärnen ser hyggliga ut men kanske bäst att lägga en mer tjockare kabel så att man slipper att de går av i framtiden :-)-)
Användarvisningsbild
av lennarte
245GL skrev:kanske bäst att lägga en mer tjockare kabel så att man slipper att de går av i framtiden :-)-)
Där ligger (original i alla fall) en "specialkabel" som passar precis. Den är gjord i mjukare material än "vanliga" kablar som ska tåla allt öppnande och stängande. Det var samma på 145 tidigare så dom lärde sig till 745 i alla fall. Lägger du vanlig kabel där så håller det inte länge + att det kan bli kortslutning i gångjärnet med tomt batteri när man som bäst behöver det. Ska du skarva kabeln så "dra ut" kabeln och skarva den i taket istället, och förläng den i luckan om det behövs.

Mvh
Lennart
av Rådlös
Ja, om det nu är kabelfel? Men dessvärre så är det så trångt där i gångjärnet att man inte får plats med mer än vad Volvo har tänkt ut från början.
Det är egentligen en miss i konstruktionen. Kablarna är så hårt uppbundna med så liten böjradie i gångjärnet att ett kabelbrott kommer med automatik förr eller senare. Därför skall man möjligen anstränga sig att hitta kablar med så många kardeler som möjligt. Vanlig kabel med många kardeler heter på elektrikerspråk RK och en siffra som betyder kabelns tvärsnittsarea i kvadratmillimeter. T.ex RK 1,5. Men i det här fallet skulle man helst vilja ha en kabel som är maximalt böjlig och finkardelig. På samma elektrikerspråk skulle den ha hetat SK (fintrådig) eller TK (extra fintrådig). Ibland säger man också laboratoriekabel. Du kanske har känt på sådan kabel som är till vissa mätinstrument? Väldigt mjuka och böjliga.

Kruxet med allt det här är att dom här nämnda kablarna (förutom RK) kan vara lite svåra att hitta. Så det är nog bara att hoppas på att din ursprungliga tanke om att det är motorn som är trasig i stället. Även om du i nuläget inte kommer på hur du skall lossa motorn så är det nog trots allt lättare att byta motorn om det nu är den som felar. Har du ohmmätt motorn? Jag vet inte vad det skall vara, men det skall inte vara noll Ohm och inte heller oändligt med Ohm.

Ett tillägg: Bokstaven K i beteckningen RK betyder: Isolering av PVC.

Ännu mera tillägg: Jag funderar lite fritt ur minnet, som i och för sig kan svikta, men: Sitter det inte en termosäkring på motorn? En säkring som löser ut om motorn blir varm. I och för sig skall den återställa sig själv när motorn har kallnat och det bör fungera igen. Men allt kan ju krångla förr eller senare.
LennartE vet nog mer om det finns någon termosäkring?
Användarvisningsbild
av lennarte
Där sitter i alla fall ingen på min 745-a för den motorn har brunnit upp..... Har "gjutit" nya kolhållare i Epoxylim, det höll i 2 år. Nu går den bara när det är riktigt varmt på sommaren (när den som minst behövs), när man behöver den går den aldrig. :twisted: Vet faktiskt inte om det finns säkring på 245-an, vet inte ens om det är samma motor. Ska kolla ikväll, plockade en sådan motor hos en kompis som skrotade en 245-a. Vet inte årsmodellen men det satt en diagnostik box på den så det är -88B eller nyare.

Mvh
Lennart
av 245GL
Uppdatering!!

Torkaren lever! Motorbyte gjorde susen.

tusen tack för alla tips etc :-)-)

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]