Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrgurkan15
tjena! Nu är det såhär att jag tänkt slänga i en b230e i min 244 -77. Vad behöver jag? Har en 245 glt som jag kommer plocka delar från. Returledning, bränslepumpen behöver jag montera dit det vet jag. Tanken? Måste jag byta hela tanken eller räcker det bara med byta själva armaturen? Sedan hur kopplar man in båda pumparna? Mvh
av volvo244gle
Nu gällde frågan K Jetronic som sitter på B230E, men jag monterade nyligen elektronisk insprutning på B21A-motorn i min 245 DL -77.
Det blev Regina-systemet från en 740 -91 tillsammans med tändning från en B230A.
Både Regina och LH 2.4 kan lämpligt nog triggas av den vanliga brytarlösa tändningen om man tappar av signalen via hallsensorn.
Bra ifall man vill slippa mecka med svänghjulsgivare o.s.v. när man väl har tröttnat på sin sura förgasare. :-)-)

Men iallafall:
Största jobbet var nästan tankarmaturen då denna fick modifieras för elektrisk soppapump (tryckpump).
Hålet för armaturen är mindre på de äldre tankarna, så vill du använda armaturen o.s.v.. från GLT'n så blir det tankbyte... Alternativet är som sagt att bygga om befintlig armatur med pump.
Värt att nämna då är att B230E-motorn jobbar med 5 bars tryck mot normalt sett 3 bar för elektroniska sprut. Vet inte om det går att hitta en tankmonterad pump som trycker såpass?
Men har du redan en komplett donatorbil så är det nog enklare att bara flytta över hela tanken och alla ledningar istället för att klura över hemmasnickrade lösningar för soppan.

Den befintliga soppaledningen använder du som retur - om ledningen är frisk! Väldigt vanligt att den är röten, speciellt i sista böjen ovanför bakaxeln.
Byta ut denna ledning mot ett 8 mm kopparrör kan vara idé.

Från GLT:n behöver du alltså tanken med armatur, huvudpumpen med tryckackumulator, ledningar (plast) samt soppafiltret med hållare som sitter i motorrummet.

Elen är relativt okomplicerad. Du behöver ström till reläet (förmodligen det gröna), signal från tändspolen samt ledningar ut till pumpar och komponenterna på motorn.
Det är dessutom redan fördraget en tjockare gul ledning mellan anslutningen för tankarmaturen och ett kontaktstycke ovanför säkringarna. Antingen så använder du denna, eller så drar du nya ledningar till tankpumpen samt huvudpumpen under golvet.
Reläet matar även värmeelementen i tillsatsluftsliden och styrtryckventilen på motorn, och triggas av pulserna från tändningen så att pumparna bara tillåts gå då motorn dras runt.
(OBS! Viktigt! Man skall under inga som helst omständigheter koppla så att pumparna får direktström via tändningen. Det är livsfarligt vid t.ex. en krasch!)
av Rådlös
En metod när man funderar, passar det ena eller andra från en annan modell på min bil? Det löser man enklast genom att kolla en reservdelskatalog. Sök upp den detalj du undrar över för mottagarbilen. Notera detaljnumret. Sök sedan upp samma detalj för den tilltänkta donatorbilen. Om detaljnumret är detsamma, så passar det.
Detta förutsätter ju naturligtvis att du tittar i samma katalog (reservdelsfirma).
I ditt fall var det enkelt. Det är samma tank på alla i 200-serien från 1979 till 1993. Tidiga 240 och 140 har en annan tank. I alla fall på min sökning hos http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?guest=yes
Det finns fler reservdelsfirmor för äldre Volvo, så testa några fler för att vara 100% säker.
av PNI
Varför lägga ner så mycket arbete på bilen, när den inte (om besiktningsmannen gör sitt jobb)
inte kommer gå igenom besiktningen.
Volvo skriver inte ut de intyg du behöver för registreringsbesiktiga fordonet.
Du får 2:a "modifierad motor kräver registreringsbesiktning"
Skulle det gällt en udda japanare som ingen vet hur det ska se ut i, men det finns många gamla rävar som vet hur det "ska" vara under en 240.

Gäller det en isbil eller banbil, ja då är det bara smida på.
av mrgurkan15
Bytte bara armaturen i tanken och alla ledningar och nu sitter motorn i och går fint. tog mig en dag. Bilen är nybesiktad så jag byter bara till b21 inför nästa besiktning.
av Schmoyoho
mrgurkan15 skrev:Bytte bara armaturen i tanken och alla ledningar och nu sitter motorn i och går fint. tog mig en dag. Bilen är nybesiktad så jag byter bara till b21 inför nästa besiktning.
När jag började köra 240, också B21, funderade jag på att köpa en weber-förgasare istället för stromberg 175CD-2 som sitter fabriksmonterad men kände mig lite avskräckt inför att behöva montera på/av den fram och tillbaka vartannat år :mrgreen: Imponerade att hålla på att byta motor fram och tillbaka i sådana fall :D

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]