Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pevalge
Jag har kollat och sprayat kontakterna som jag har sett men jag har inte kollat alla jordpunkter ska göra det ikväll, vad menar du med railsen?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är bensinröret i stål som sitter skruvat fast i insugningsröret och som spridarna sitter fast i. Det röret är fast i insuget med 2 st M8 skruvar där det sitter en "massa" jordkablar.

Mvh
Lennart
av pevalge
Ikväll har jag gjort ett litet framsteg.. nu får den bränsle men fortfarande ingen gnista. Jag har putsat alla jordpunkter jag hittat och smörjt dom med wd40. Listan stämmer inte riktigt med min bil, jag hittade inga jordpunkter vid a-stolarna eller längst fram i motorrummet.
Men nu när den får bränsle så måste ju styrboxarna vara hela?? Ska tändmodulen jorda mot karossen?? för den har ärjat rejält, jag fått lös den från karossen men inte från "platan" den sitter på.
Användarvisningsbild
av lennarte
pevalge skrev: "platan" den sitter på.
Det är en "kylplatta" som ska sitta på, men den ska gå att skruva bort. Det ska sitta en kabel mot jord från modulen, men själva plattan måste ha bra kontakt för kylningens skull i alla fall.
pevalge skrev:jag hittade inga jordpunkter vid a-stolarna eller längst fram i motorrummet.
Ska vara A-stolParna, alltså där gångjärnen till framdörrarna sitter. Jordpunkten sitter innanför klädseln vid fötterna. Vid framskärmana sitter det på 740 modellen, vet faktiskt inte (kommer inte ihåg) om det gör det på 240. Det sitter så på 140 i alla fall (plåtskruv), så det borde göra det på 240 också. Följ den svarta kabeln från strålkastarlampan bakåt så sitter där någon form av jordpunkt i alla fall.

Mvh
Lennart
av pevalge
Jag har hittat jordpunkter fram i motor rummet, höger fram bakom spolarvätske behållaren fanns det 1 skruv med 4 jord kablar, hittade 2 jordpunkter vid hållaren för relä mm vänster fram, men det finns inte några jordpunkter vid A-stolparna.
Kan det vara ett jord fel när allt annat fungerar (lyse, torkare mm) ???
Användarvisningsbild
av lennarte
pevalge skrev:Har nu fått igång bilen. Jag byte tändmodul då gick den igång direkt
Kanon, då behöver jag inte förklara att allt ju inte jordas på samma ställe så visst kan vissa saker fungera medan andra inte. Om det inte är själva batterikablarna som det är dålig kontakt i, då kan t.ex instrument ljusen och innerbelysningen fungera när du sätter dig i bilen men när du vrider om nyckeln till startläge så slocknar allt.

Mvh
Lennart

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]