Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej,

Jag har en 244 -80 som jag hade tänkt byta styrstag/-leder båda sidor och både yttre+inre. Har googlat och fått lite divergenta uppgifter: haynes och andra repmanualer (från tiden bilen var ny bör tilläggas) hänvisar till verkstad och menar det är inget man byter själv, medan de få forumtrådar jag hittat har attityden varit mer att det är inga större problem om man inte har tummen mitt i handen.

Är införstådd om att jag kommer behöva göra en hjulinställning efter bytet och att det är olika stag för olika styrväxlar men är det någonting särskilt man behöver tänka på under själva bytet? Eller något tips som underlättar? Har som sagt inte hittat någon matnyttig information överhuvudtaget.

Tack på förhand :)
Eftersom ingen annan hörsammar dig.... Dom inre kan sitta (och ska sitta) ordentligt fast. Man måste hålla emot ordentligt, annars kan du förstöra styrväxeln. Det finns säkert något specialverktyg, men jag använder en rörtång. Klämmer man längst ut i änden på kuggstången och lägger något (mässiingplåt, smärjelduk) emellan så skadar det inget. Dom yttre sitter på kona och kan också sitta fast. Borsta rent gängorna och smörja.Skruva loss muttern, ibland trögar det så mycket i gängorna att konan släpper, då får man skära bort p-änden eller dela på muttern. Sedan tar du en handslägga som du håller mot baksidan där p-änden sitter i och tar en ganska stor hammare och "klappar till" mot släggan. En ordentlig träff så "tvingar du p-änden neråt, eftersom du slår på en sida och håller emot på andra och hålet är koniskt neråt. Finns specialverktyg. Eftersom du byter båda delarna så kan du lägga dom jämte varandra så du får samma längd, så är det inte så mycket att skruva sedan när det ska "ställas in".

Mvh
Lennart

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]