Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pingU
Hej.. Jag undrar om man byter spindelled på en 240 likadant som man byter på en 740?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nja, inte riktigt men det är inte svårare. Man får ta loss en platta i botten på fjäderbenet, sitter med 4st. M8.
av pingU
Jaha, och det är det enda som skiljer? Kan inte så mycket om bilar ännu då jag precis fyllt arton och fått körkort för ca 3 veckor sedan.
Användarvisningsbild
av Sparkz
På 740 sitter den "uppochner", kulskålen i benet och kulan i länkarmen. På de flesta andra bilar är det tvärt om. Men det är inte någon större skillnad på jobbet. Släpp tangentbordet och gå ut och titta på bilen, 3 skruv i länkarmen och 4 i fjäderbenet.
Sen kan ju skruvar vara fastrostade, men det får man alltid räkna med.
av pingU
Jag har kollat i min Haynes verkstadshandbok men har inte hittat något om spindelleder. Det stod inget om det i registret. Så nu undrar jag om spindelled har ett annat namn utöver just spindelled?
av Rauski
pingU skrev:Jag har kollat i min Haynes verkstadshandbok men har inte hittat något om spindelleder. Det stod inget om det i registret. Så nu undrar jag om spindelled har ett annat namn utöver just spindelled?
i Haynes kallar de det för kulled
Användarvisningsbild
av Caffis
Han börjar well att koma till åren... gammalt namn Peände =styrled Spindeled =kulled Varför man bytte namn på lite olika pinaler vet jag ej men jag vet att det fins en lista någonstans man kan kolla ( leta på nätet) Men som Sparkz säger det är inte svårt, skruvarna som sitter i benet brukar släppa lätt, Som jag Tjatat om förut tängk på Säkerheten ,palla upp bilen stadigt på pallbock Se till att du drar skruvarna så att du får rätt förspännig på dom sen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
P-ände antar jag är en förkortning för parallellstagsände, från tiden med snäckväxel...

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]