Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleThunstrom
Hej, har en 240 från 1988 med en B230f motor, Lh 2.2 och ett Chrysler datorstyrt tändsystem som inte tänder. Bilen gick normalt tills nästa dag då jag skulle starta den men det gick inte.Den började att "hosta" men sen så var det inte en antydan till att den ville starta. Började felsöka och kollade gnistan men den var obefintlig. Tändstiften är rätt så nya så det är nog inte där problemet ligger. Har hittills kollat rotorn och fördelarlocket och gjort rent men såg inget konstigt där. Mätt resistansen i tändspolen och det var inom värdena. Provat att byta styrenheten till tändningen utan resultat. Mätt spänningen till "tänddetaljer": anslutning 15 på tändspolen till jord= 11,5V, jordkabeln till styrenheten för tändningen (stift 10) till pluspolen på batteriet= 11,6V, plus och minus kablarna till hallgivaren i fördelaren= 11,4V, mellan signalkabeln och jord till hallgivaren vid "öppen skärm"= 25,9mV (ska vara 0,4V eller mindre tror jag) och vid "skärm"= 5,3V (ska vara 5V eller mer tror jag). Tändkablarna är också relativt nya. Motorn går runt när jag försöker att starta men den tänder inte. Någon som vet vad det kan vara eller som har något tips vad jag kan kolla?

MVH Kalle

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]