Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har köpt nya ventilerade bromsskivor fram hos Bilia & med i kartongen så låg det 2 stycken skruvar M10 X 30 med röd markering på gängerna till bromsoket men dom här ser lite väl grova ut & när jag frågade min service tekniker hos Bilia så blev svaret att det är felaktiga skruvar & reservdels butiken säger att det är rätt skruvar........men när jag bytte bromsskivorna fram förra gången dvs om jag inte minns helt fel nu så satt det mindre skruvar typ M 8 X 30 med blå markering på gängerna & en fläns runt om mutter skallen :-?
Dom skruvarna du fått med är till okhållaren. Om du har "flytande" ok, d.v.s den delen som klossarna sitter i sitter kvar när du lyft bort oket och tagit bort klossarna. På andra modeller med 2 eller 4-kolvsok (kolvar på båda sidor) måste du skruva loss oket från fjäderbenet, har du "flytande ok" kan man oftast "trä genom" skivorna med okhållaren kvar. Då behöver du inte lossa dessa skruvar. Så funkar det på min 745-a med 2-kolvs flytande ok med kolvar på en sida (ABS)

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Dom skruvarna du fått med är till okhållaren. Om du har "flytande" ok, d.v.s den delen som klossarna sitter i sitter kvar när du lyft bort oket och tagit bort klossarna. På andra modeller med 2 eller 4-kolvsok (kolvar på båda sidor) måste du skruva loss oket från fjäderbenet, har du "flytande ok" kan man oftast "trä genom" skivorna med okhållaren kvar. Då behöver du inte lossa dessa skruvar. Så funkar det på min 745-a med 2-kolvs flytande ok med kolvar på en sida (ABS)

Mvh
Lennart
Hej Lennart

Jag har inte något flytande bromsok det sitter sitter fast med 2 stycken skruvar på baksidan av oket (inga ABS bromsar)
Så vilka skruvar ska jag ha när jag monterar dit oket igen?? Jag ska köpa nya friska skruvar & sätta dit är det M8 X 30 med blå markering på gängerna och med en fläns runt om mutter skallen ??
maccus skrev:Jag har inte något flytande bromsok det sitter sitter fast med 2 stycken skruvar på baksidan av oket (inga ABS bromsar)
Då ska du ha dom 10x30, det röda på gängorna är en låsning som gör att skruvarna inte ska lossna när du väl dragit fast dom. 8x30 är till att fästa oket på glidpinnarna när du har flytande ok. Det blåa på dom är också en låsning, men svagare än den röda

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
maccus skrev:Jag har inte något flytande bromsok det sitter sitter fast med 2 stycken skruvar på baksidan av oket (inga ABS bromsar)
Då ska du ha dom 10x30, det röda på gängorna är en låsning som gör att skruvarna inte ska lossna när du väl dragit fast dom. 8x30 är till att fästa oket på glidpinnarna när du har flytande ok. Det blåa på dom är också en låsning, men svagare än den röda

Mvh
Lennart
Hej Lennart

Bra tack då vet jag läget :-) att det sitter en röd Gängsäkring på det visst jag redan jag minndes inte riktigt bara vilka skruvar det skulle vara........jag vill gärna sätta dit nya skruvar med ny Gängsäkring efter skivbytet........för det är dumt att snåla på säkerheten när man ändå ska byta skivorna & även in med nya bromsklossar & med nya monterings satser

Tack för hjälpen

Mvh Peter Börjesson

Om man räknar med att få högre avk[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]