Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malte74
Funderar på att häda lite..
Min 240: http://www.garaget.org/?car=376746

Fin, men inte så fin att jag känner att jag måste bevara något originalskick och förarstolen är ganska slut. Dels en del nersutten och dels har ryggstödet fått den klassiska knäcken så att det lutar inåt bilen (syns på bilden på baksätet).
Då jag pendlar i bilen kan jag inte ha det så, och att hitta en fräsch 240 förarstol verkar helt omöjligt. Däremot har jag sedan tidigare tillgång till ett par fina framstolar ifrån en -02 Saab 9-5 och de är ju sköna så det räcker..
Planen för helgen är alltså att på något vis försöka mecka in dessa stolar i Volvon. Att Volvostolarna får slaktas inser jag men ingen åverkan ska göras på bilen. Ska alltså gå att återställa om jag hittar fräscha stolar i framtiden.

Frågan gäller alltså... Är det någon annan som valt att riskera Gyllenhammars vrede och monterat Saab-stolar i sin Volvo? Tips och tricks? Vad tänka på, liksom.

Alla funderingar välkomna!
av Andis
Otroligt fint skick på din 240. :-)
Kanske låta en som renoverar fåtöljer titta på din förarstol och försiktigt renovera den till nyskick som resten av bilen ser ut att vara.
av malte74
Andis skrev:Otroligt fint skick på din 240. :-)
Kanske låta en som renoverar fåtöljer titta på din förarstol och försiktigt renovera den till nyskick som resten av bilen ser ut att vara.
Tackar :)
Mobilkamerans upplösning gör dock att bilen nog ser finare ut på bilderna än i verkligheten. Rost finns ingen men självklart finns lite lackskavanker, stenskott och så, på en 26 år gammal bil. Finare än de flesta man ser, dock.

Jag har tänkt tanken på att låta renovera stolen men problemet är att jag pendlar 8 mil om dagen till jobbet och alltså behöver bil konstant. Jag har ingen möjlighet att vara utan bil en vecka medan stolen är urplockad. Har en stockholmsresa inplanerad nästa helg med och totalt 80mil med den nuvarande stolen känns inte lockande..
Fattar inte varför jag köpte den. En idiotbil för mitt behov, men såg den, snackade med gubben som ägde den, kröp och synade och föll pladask..*s*
Ingen optimal pendlarbil dock.
Kanske bara skulle byta den mot en 850 eller något annat lämpligare för mitt behov och låta någon annan ta hand om stolen innan jag förstör den för mycket..*s*

Har mätt och på bredden går 9-5 stolar in. Knappt.. Ska kolla hur mycket jag behöver mecka med skenorna. Ibland har man ju tur, och det verkar som att det kan bli enklare än jag trodde. I 240 kommer ju pinnbult ur golvet och sedan fästs underredet ovanifrån med mutter. Bredden verkar inte helt off så med lite tur kan det räcka med nya hål i Saaben stolsunderrede.
av Schmoyoho
Om du pendlar själv i bilen kan du ju alltid lyfta ur passagerarstolen och experimentera med den? Antingen att du experimenterar med att flytta över skenorna till saab-stolen eller att du renoverar passagerarstolen i mån av tid och flyttar över den till förarsidan när den är klar. Enda problemet är väl att komma åt justerratten för ryggstödet och ev. bälteslåset (antar det dock fäster direkt i karossen och inte i stolen) men väl på plats bör det ju inte vara några problem.

Stolar från "fel" bil känns hemmahörande i nedgångna bilar eller epa-traktorer. Säkert skönt men ser fel ut, särskilt när din bil då är i så pass bra skick.
av malte74
Schmoyoho skrev:Om du pendlar själv i bilen kan du ju alltid lyfta ur passagerarstolen och experimentera med den? Antingen att du experimenterar med att flytta över skenorna till saab-stolen eller att du renoverar passagerarstolen i mån av tid och flyttar över den till förarsidan när den är klar. Enda problemet är väl att komma åt justerratten för ryggstödet och ev. bälteslåset (antar det dock fäster direkt i karossen och inte i stolen) men väl på plats bör det ju inte vara några problem.

Stolar från "fel" bil känns hemmahörande i nedgångna bilar eller epa-traktorer. Säkert skönt men ser fel ut, särskilt när din bil då är i så pass bra skick.
Just passagerarstolen är i bra skick. Problemet är att vi oftast är två som åker, men iofs så är det ju inga problem för honom att åka i baksätet i så fall. Med passagerarstolen ur vägen går det ju att sträcka ut rejält..

Just detta med reglaget för att justera ryggstödets lutning är problemet. Det finns helt enkelt ingen plats mellan stolen och den lilla konsolen bakom handbromsen.
Jag har hittat en kille som säljer stolar i "hyfsat" skick ifrån en GLT-81 och det är ju bättre, starkare, stolar än i min 89:a. Raka ryggstöd. Dock fel tyg.. Jag har blått tyg och i de som killen har är det den lite mörkare, "glansiga" blå plyschen. Jag känner att även det är "fel"..men jag ska väl inte räkna med att hitta identiska med de jag har. I alla fall om jag inte är beredd att kuska land och rike runt med släp, och det är jag..inte..

Som sagt, skickar jag i morgon i Saab-stolarna så ska ingen åverkan göras i bilen så att det ska kunna återställas om jag ramlar över fina exemplar av likadana som jag har idag.
Behaglig bil att byta stol i, 240:n.. Att bälteslåset inte sitter i stolen utan i golvet förenklar en hel del. Det är höjden som oroar lite nu. Underredet i en 240-stol är ju extremt lågt jämfört med i de flesta andra bilar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är väl inga problen med SAAB stolar.... Jag hade stolar från en -72 Saab 99 i min PV -62. Dom var dock lite breda så jag fick montera dom högre upp så jag var tvungen att byta till en mindre ratt. När den helrenoverades och moderniserades så monterade jag stolar från en Toyota Corolla från mitten av -70-talet. Dom funkade kanon, men den mindre ratten behöll jag.

Mvh
Lennart
av malte74
Har labbat lite med det idag, och bytet sker mycket smidigare än jag trodde. Allt kommer även göras utan betydande åverkan så allt kommer att kunna återställas om fina originalstolar i rätt tyg dyker upp.
Jag har bultat och kapat av skenorna under saab-stolen och har tur. Volvons skenor bultas i befintliga hål i Saab-stolens underrede (passar perfekt) och det enda som kan kallas bök är att Saabens främre höjdjustering inte kommer att fungera. De stag som höjer stolen i framkant är de som blir främre fästpunkt mellan volvoskenor och saab-stol (medelst svets) så de blir dikt. Jag får helt enkelt testa in en lagom höjd där innan de görs fast för gott. Höj och sänk i bakkant kommer att fungera som vanligt. Inte heller storlek blir ett problem. Ryggstöden i Saaben är lite högre men själva sitsen verkar hamna ungefär som med Volvo-stolen (med höjdreglaget i sitt lägsta läge bak) så jag siktar på att köra med lägsta möjliga bak och lite högre fram. Är lång (195cm) så det blir lite välbehövligt lårstöd..

Blir ju bra, detta.. Lär väl lägga in lite bilder på garaget när det är klart.

Saab-stolarna är i mörkt tyg så det funkar även rent estetiskt. Man tänker liksom inte på det, och då jag rätt ofta är skitig på väg hem ifrån jobbet har jag funderingar på något schysst överdrag i alla fall och då är det ju inget problem alls.
Har testsuttit lite i icke fastmonterade stolar och det är stor skillnad.. En fast och hel 9-5 stol med höjdjustering och svankstöd som funkar är rätt mycket bekvämare än en nersutten 240-stol där fjädrarna känns i arslet och med knäckt, snett ryggstöd..
av malte74
Bild

Så var det gjort då..och det gick mycket smidigare än förväntat. Saabens skenor sitter med 4 bult som sitter i de stag som sköter höjdjusteringen i fram respektive bakkant. Bak var det bara att bulta loss men fram behövde man kapa stagen. Bredden mellan Volvons skenor och stagen bak i Saab-stolen var spot on så Volvoskenorna var bara att bulta fast i stolen där. Fram var det värre, höjdjusteringen försvinner då de stagen måste svetsas fast i Volvoskenorna. Man får mäta in en lämplig höjd fram och bestämma den med längden man behåller på stagen som svetsas. Bak fungerar justeringen som vanligt.
Sitter som en kung nu och det är skönt med moderniteter som svankstöd. Jag var rädd att jag skulle sitta "i taket" men totalhöjden med Saab-stolens bakre justering i sitt lägsta läge är ungefär som innan. En stor fördel med att använda Volvons skenor är att ingen åverkan gjorts i bilen. Hittar jag fina 240-stolar i rätt tyg är det bara att byta tillbaka.
Även utséendet funkar rätt bra. Stolarna är snygga (bättre än på bilden, skuggor och sådant ser ut som smuts) och färgen gör att det är diskret. Man tänker liksom inte på det om man inte vet.
Nu med lite gutt ljud i bilen börjar det kännas som en rätt modern gamling detta...*s*

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]