Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av subsand
På min nya gamla bil skulle jag ta bort en del rost och bättra på. Började bed bakluckans nederkant och upptäckte att någon hade varit där förut och spacklat mer än jag jag sett förut. För att komma åt rosten så slipade jag ner alltsammans och det var ganska mycket som försvann. Så nu står jag med rejäla hål i luckans ytterkanter. Sprejade med rostskydd.

Några tips på fortsättning?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Alt 1. Försök hitta en annan lucka i samma färg men som är i bättre skick.

Alt 2. Få luckan svetsad och lackad.

Alt 3. Bry dig inte om att det är rost i luckan.
av Rådlös
Det har i alla fall förut funnits bakluckor av glasfiberplast. Det är möjligt att det finns ännu?
Om du byter till en från skroten, så tänk på att dom är lite olika på senare årsmodeller. På dom äldre satt spolarmunstycket på bakstolpen på karossen. På dom nyare sitter det i överkant över rutan på bakluckan. Jag kan dessvärre inte säga när bytet skedde. Likaså inte heller när det blev bromsljus i bakluckan.
När vi ändå är inne på området, gångjärnen på bakluckan har "bäst före datum". Likaså elkablarna som leds in i luckan genom gångjärnen. Kolla upp det om du byter lucka.
av subsand
Alt 3. att inte bry sig. Funkar det blir den inte sämre väldigt fort?

Vill inte lägga för mycket arbete på den men att svetsa låter bra.
Problemet är att jag inte har någon som svetsar. Tror jag.

Äh det blir nog plastic padding på imorron också hålla utkik efter en lucka.
av subsand
Tack Jonte.
Får se lite hur bra det blir med plastic och hur länge det håller.
Var ute och kletade innan och snyggt blev det inte iallafall. men det ska slipas och målas också.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]