Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tendo
Hej alla kunniga !
jag har problem som är över min förmåga.
B230F som startar fint, går bra på tomgång (men spottar ut svart ur avgassystemet, inte hundra ännu, men får för mig att oljenivån också ökat, så trycker det ut någonstans?!) men vid gaspådrag över ~15% gas så dör den och då får man pumpa försiktigt för att den ska ta sig igen.

Bytt:
LMM
Bränslefilter
Båda bränslepumparna
Bränslerelä
1år gamla tändkablar,tänspole & rotor
luftfilter

Letat efter vakuumläckage utan framgång (jagat med ockulärbesiktning & startgas)

Varför jag misstänkte soppapumparna var att då jag stryper returen så går bilen riktigt bra, felet blir dock att jag fått ovannämnda fel med att det börjar spotta ur avgassystemet (upplever att den ryker klart mer också)
Kontrollerat stiften och dom ser fina ut.

Misstänkte att kamremmen hoppat, så blottade den & såg att de övre 2 dreven låg rätt, men blev dock inte riktigt klok på det understa drevet (hittade ingen markering på den eller remmen), gjorde inga ingrepp utan skruvade bara ihop igen. (hört att b230f går även om remmen hoppat 2-3kugg men dock bara vad jag läst, ingen erfarenhet eg. alls om kamremmar)

så mina misstankar ligger ändå på kamrem eller vakuumventilen (som styr returbränslet) som sitter på spridarröret, bara testat den att den inte har ett läckage, men vet inte om man kan testa mer på den ?

Men jag skulle behöva tips av ni som är kunnigare än jag, men saker jag kan testa för att hitta rätt fel, eller kanske (halleluja) någon som vet vad det är.
av Rådlös
Om kamremmen: Kolla den här bilden; http://www.volvoturbo.net/kamremvohc.gif
Du ser markeringarnas lägen. På vevaxelhjulet skall märkningarna vara som i ett "tänkt läge". Märkena på remmen och hjulen skall bara kunna synas ihop om man hade kunnat lägga ner remmen mot hela remhjulet. Men när remmen är på plats och är spänd går ju inte det. Därför ser det ut som det gör.
Men man skall också kolla att hjulens markeringar stämmer med en tänkt linje. Den går som du ser genom centrum på hjulen och samtidigt genom märkningarna på hjulen. Och inte nog med det, linjen motsvarar motorblockets lutning också.

Detta var frågan om kamremmen. Du nämner svartrök och det betydde förr dåliga kolvringar. Nu finns det säkert andra fel också som kan jäklas i detta sammanhanget. Och att oljenivån stiger, kan i värsta fall betyda att det rinner till bränsle i oljan. Luktar det bensin om oljan?
Detta är lite knepiga frågor som man nästan måste titta på för att uttala sig om. Har du diagnostikbox och katalysaror i bilen? Sena -88or har det. Vad säger den i så fall?
av tendo
Detta är en tidig -88 med gamla boxen, så tyvärr inga dioder att titta på.
Den ryker ganska friskt då jag kör, men inte svartrök utan mer vitt, men inga problem med att det försvinner kylarvatten dock.

Luktade i ventilkåpan och där doftade det avgaser,olja & kanske lite bensin, men på stickan hade nivån återgått och där kände jag bara lukten av olja.

Har kollat på bilden för kamremmens läge, problemet med den är bara att jag hittar ingen som helst markering på det lilla hjulet längs ner, läst någonstans att termen måste lös för att man ska kunna se märkningen, men jag hoppas det inte är så.

Kolvringar eller trött topp är kanske inte omöjligt, men varför går den som den ska när jag stryper returen då? Borde gå lika dåligt alltid.
Användarvisningsbild
av lennarte
Märkningarna på remmen stämmer bara när remmen monteras ny. Kolla istället efter märket på vevaxelremskivan mot märket på kåpan. Sedan lyfter du av fördelarlocket och kollar hur rotorn står. Den ska peka mot ett märke i kanten på fördelaren. Gör den inte det utan pekar ett halvt varv fel, vrider du runt motorn ett helt varv till. Sedan ska det stämma på remhjulet på kamaxeln (en prick på en kugg) mot ett märke på plastkåpan bakom hjulet också.
tendo skrev:vakuumventilen (som styr returbränslet)
Är en bränsletrycksregulator (BTR) som med ett förbestämt fjädertryck öppnar och stänger för att hålla bränsletrycket på en "lagom" nivå (2,5 - 3,0 kg). Den styrs delvis av undertrycket (övertryck om du har turbo) och kan "gå läck" i membranet. Där sitter en smal slang mellan insugningsröret och BTR-en, lossa den vid inuget och sug i den. Smakar det det allra minsta bensin så är det läck på membranet. Du ska kunna suga och stoppa tungan för och den ska fastna. Smakar det bensin, är den kass, då sugs bensin direkt in i insuget och kan läcka ner i och späda ut oljan med dom problem du beskriver som följd. Byt motoroljan (filter) så fort du kan om du misstänker att oljan är utspädd.

Mvh
Lennart
av tendo
Ok tackar för tipset om btr'n & att kolla mot rotorn (jag kännde bara efter toppläget på 1:an cylinder)ska kolla det. Sen fick jag tips om att kolla kamaxel, kändes jobbigt =) men ska ta den titten också nu under påsk, om jag inte känner bensinsmak i vakuumventilen.
av tendo
lennarte skrev: BTR-en, lossa den vid inuget och sug i den. Smakar det det allra minsta bensin så är det läck på membranet. Du ska kunna suga och stoppa tungan för och den ska fastna. Smakar det bensin, är den kass, då sugs bensin direkt in i insuget och kan läcka ner i och späda ut oljan med dom problem du beskriver som följd. Byt motoroljan (filter) så fort du kan om du misstänker att oljan är utspädd.

Mvh
Lennart
Tackar, så trevligt med folk som kan! tydlig bensindoft/smak i vacumslangen, oljebyte och jakt på en BTR. Hoppas det löser problemet, men kändes så tydligt att den inte höll vakuum och det hade även blivit geggigt in i vakuum-slangen, är inte bara luft som passerat där.

Tusen tack igen för de välformulerade svaren.

Mvh
/Robert

Var på verkstaden i dag. Pt kopplade upp sig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Ska du ha tre ggr så stort batteri blir d[…]

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]