Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
mrgurkan15 skrev:har brytarlöst system liggandes från en b230E. Borde väl inte vara så svårt o koppla det.
Amarace skrev:Ta ett system från en B230A så får du rätt tänfkurvs o.s.v Annars går det att ta från en motor med mekanisk insprutning också.
B230E är väl den mekaniska K-Jet om jag inte mins fel, men som "Amarace" skriver från B230A borde tändkurvan stämma bättre.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
Tändspolen från en e-motor verkar skilja lite mot en äldre spole. har själv kört med en originalspole från en -77 i en av mina e-motorer utan problem. så tvärt om kan knappast spela någon större roll. tror den från e-motorn ger större eller mindre motstånd och levererar större gnista.

Dock behövs det här cylinderformade porslins-motståndet på ca 2ohm i både det äldre -84 <-- brytarlösa tändsystemet och de nyare -85 -->.
Man kan inte vad jag vet, blanda dom här systemen med varandra då -85 har hallgivare med 3 kablar och en annan tändmodul än -84 och äldre som har 2 kablar. Sen är fördelarna olika i brytåret också.

Slutsatsen är nog att ett komplett nyare från -85 är att föredra. tex 230a som redan sagts i tråden. eftersom det är effektivare, och förhoppningsvis inte lika slitet heller ;)
Användarvisningsbild
av Kompe
Rätt spole till rätt bil är a & o! :!: Läste ett reportage i "Klassiker" och där hade de väldiga problem med tändningen.
En gammal BMW 2002'a som brytarspetsarna sotade igen direkt på (=ingen gnista) Visade sig senare att de hade en spole för transistor tändning i stället för brytar tändning. De hade monterat en ny brytare och allt men det hjälpte inte utan blev stopp efter 200m.
Ny spole (för brytar tändning) gav rätt gnista och bilen gick bra igen.
Bara en tanke :wink: 8)
Användarvisningsbild
av Frrla
Nu har jag tatt fram Haynes och det är enligt den samma spolar från 1979 till 1987 på A-motorer,
och E-motorer har samma spole från 1975 - 1987

primärlindning (1 och 15) A-motor 1979 -1987 och E-motor 1975 -1987 1.9 ohm // sekundärlindning (1 och tändkabel) 9,5 Kilo-ohm.
Bosch nr 0 221 122 006

A-motorer 1978 och äldre
primärlindning (1 och 15) A-motor 1979 - 2.7 till 3 ohm // sekundärlindning (1 och tändkabel) 8 - 11 Kilo-ohm.
Bosch nr 0 221 119 028

Slutsats. alla spolar är likadana från 1979 till 1987 så du bör byta spole också :)

Nu sträcker sig bara min bok till -87 så de kan hända att det är samma hela vägen till -93 eller så byttes det igen till F-motorerna.
av Amarace
Hmm, ska syna det där, har för mig E fram t.om 84 har en annan tändspole än A.
Hayes litar jag inte på.
Användarvisningsbild
av Frrla
De har jag också för mig. så vart lite brydd när det stod sådär. men tänkte eftersom jag kört med en spole från en -77 a-motor i en av mina e-motorer för ett tag sen, kan jag inte säga. men den kan ju även vart bytt, men det skulle jag inte tro eftersom bilen var nästan helt original och det såg orört ut. siffrorna på spolen var även olika vad jag minns.

Har även provat men spole från en -82 a-motor men den brann upp efter kanske 500 mil. om den va gammal och sliten eller om den inte tålde det får någon annan säga :)

Vilket fall är väll bästa att sno med sig spole och allt när man ändå är i farten och ska byta ut brytarna. kan ju vara bra att kontrollera siffror osv så det stämmer överens med bilen och elsystemet innan man börjar kasta om saker.
annars blir de väll som på min första k-jet 230 -85 motor ja köpte av en skum filur.
tändningen står pluggad på 18 grader och allt är snott i botten så de tar i å ligger snett vid fördelaren och 0 på kamremmen stämmer inte med någonting så man får chansa med tändning MM tills den går bra igen om man är där å pillar ;)

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]