Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mercury-50
#958472
Jag hade en volvo 240 GLT som hade den största 4 cylindriga motorn...vad hette den isåfall?Jag hade 147 Hk orginal ...men min granne säger att det inte fanns GLT med dom Hk ...utan han säger att det var 136 HK på motorn. Skall tilläggas att detta var en 1981 årsmodell. Fanns denna motor på 147 HK? vad hette den ? Tack för ett kanonforum .
Användarvisningsbild
av Vix
#958483
Saxat från classicvolvos.wordpress.com:

1981 GLT:n fanns precis som föregående år att få med en 4 cylindrig & en 6 cylindrig motor. Den mindre motorn var som tidigare B23E & hade nu fått sänkt efekt från 140 hk till 136 hk genom att volvo hade byt kamaxel från H till K. Med den nya motorn gjorde 244 GLT 0-100 km/h på 10.9 sekunder & toppfarten låg på 180 km/h. Även kombin gick från & med detta år att få med den mindre motorn. Den större B27 på 141 hk i GLT6 hade byts ut mot den helt nya B28E på 155hk. Vilket i grund & botten var en uppborrad B27:a. Den 6-cylindriga GLT6 var en mycket ovaligt modell & den skiljde sig mot den vanliga GLT utvändigt genom ett guldfärgat “GLT” emblem i grillen. I övrigt var de lika utseende & utrustnings mässigt. I övrigt hade bilarna året innan gasstötdämpare, grövre krängningshämmare fram & något lägre sport fjädring.
Användarvisningsbild
av mercury-50
#958492
Vix skrev:Saxat från classicvolvos.wordpress.com:

1981 GLT:n fanns precis som föregående år att få med en 4 cylindrig & en 6 cylindrig motor. Den mindre motorn var som tidigare B23E & hade nu fått sänkt efekt från 140 hk till 136 hk genom att volvo hade byt kamaxel från H till K. Med den nya motorn gjorde 244 GLT 0-100 km/h på 10.9 sekunder & toppfarten låg på 180 km/h. Även kombin gick från & med detta år att få med den mindre motorn. Den större B27 på 141 hk i GLT6 hade byts ut mot den helt nya B28E på 155hk. Vilket i grund & botten var en uppborrad B27:a. Den 6-cylindriga GLT6 var en mycket ovaligt modell & den skiljde sig mot den vanliga GLT utvändigt genom ett guldfärgat “GLT” emblem i grillen. I övrigt var de lika utseende & utrustnings mässigt. I övrigt hade bilarna året innan gasstötdämpare, grövre krängningshämmare fram & något lägre sport fjädring.

Tack Vix för ett snabbt o bra svar. TACK!!

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]