Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zxcvbn
Hej, Köpte mig ett stycke Volvo 244GL-85 idag med läckande vattenpump.

Fick med mig en ny vatten pump och 2 remmar, ena är till generator remmen och ena vatten pumprsremmen.

Men ska man kanske byta Kamremmen samtidigt man byter vattenpumpen? För förra ägaren Kom inte ihåg när kammremmen var bytt senast.

Någon som har tips om hur man går tillväga för att göra denna process? Eller så lämnar Jag in den till någon.

B200k är motorn i fråga.

Mvh
av Arne
Bägge remmarna går till både generator och vattenpump. Står det inte dokumenterat när kamremmen senast byttes kan det vara lämpligt att byta rem och remsträckare. Du vrider motorn till 1:ans tändläge det är ett märke på kamaxeldrivningen som ska stå på kl. 12 det sammanfaller med en markering på kåpan. Sen är kamremmen märkt var dreven ska vara. fördelardrevet har en markering vid kl. 3 och vevaxelns markering hamnar på ca. halv 7. Dessa markeringar sammanfaller mot kamremmens markeringar. Har du aldrig gjort detta förut så skaffa dig en Haynes verkstadshandbok som vägleder dig.
av zxcvbn
Tack så mycket Arne!

Vet du själv om Biltemas kamrem inkl. spännare är något att ha?

Vissa säger aldrig något med gummi ifrån Biltema,

Eller är det bättre att köpa från Mekonomen..
Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]