Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mcberka
Hej,
Som ämnet lyder, ingen gnista på bilen och JA, jag har spenderat otaliga timmar att söka och leta igenom ett antal forum men kan inte hitta någon som, efter all felsökning har samma kvarstående problem som jag.

Bilinfo:
Volvo 245 1989
b23f
Jetronic 2.4
22,000mil

Problem:
Ingen gnista
Ingen ström på säkring 4
Ingen ström på tändspole vid startläge

Vad jag har gjort, har en donatorbil med precis samma specifikationer som bilen ovan:
*Fördelare, rotor, kablar
*Tändspole
*Tändmodul/slutsteg
*Luftmassemätare
*Bränslepumpsrelä
*Bosch-enhet
*Jetronic-enhet
*Tändningslåsgrej med massa stift på
Alla dessa delar ovan fungerar i min andra bil.

Har även.....
*Putsat, vaselinat och summrat samtliga säkringar (både inne och de 2 hängsäkringarna i motorutrymmet)
*Kontrollerat samtliga kontakter/förgreningar och försäkrat mig om att det finns kontakt
*Ny, mycket bra jord från kaross till motor
*Mätt motståndet i hallgivaren/tändlägesgivaren kalla det var du vill 171 ohm

Kontrollerat:
*Bränslepump startar vid bryggning
*Bryggat konstant plus på tändspole med batteriplus och "tjuvat" startmotorn, fungerar ej
*Inga felkoder (batteriet har varit dött)

Finns det någon här som kan hjälpa mig med vad det kan vara???
Känner mig som snubben i sällskapsresan som drar och drar i det där förbaskade startsnöret på motorn utan att skiten startar.....
Senast redigerad av 1 mcberka, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du kollat den vita flatsäkringen (25A) som sitter bredvid strålkastarnas stegrelä? Det är systemsäkringen.

Mvh GK
av mcberka
Yes box jag har kollat bägge säkringarna.
Här kommer en Uppdatering!
Jag ringde gubben jag köpte bilen av och frågade om han hade gjort något med bilen.
Han berättade att det var en kille som brukade fiska i hans sjö som skulle laga den åt honom.
Han hade bytt tändningslåset, men sen sa killen att han inte fixade det och åkte, han kom aldrig och fiskade hos gubben mer...

Jag river ner tändningslåset och kollar hur kablarna är kopplade i den svarta dosan, efter lite pill och jämförelse med donatorbilen så får jag bilen att starta, dock med lite komplikationer.
Jag vet inte vilka kablar som ska sitta på vilka positioner, ex 30, 15, 50, S, etc etc.
Donatorbilen har inte samma färger på kablarna och JA jag har flyttat dem fram och tillbaka, mätt när det är ström och i vilket läge.

Så jag söker ett koplingsschema på ett tädningslås till en 240 från 1989, 6 kablar 10 stift.
Färgerna är:
Röd
Röd-svart
Blå
Gul
Gul-svart
Gul-blå

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du skriver att du kollat båda säkringarna men det är 3 säkringar inblandade. Nummer 4, 6 samt flatsäkringen i motorrummet.

Mvh GK
av mcberka
gnestakalle skrev:Du skriver att du kollat båda säkringarna men det är 3 säkringar inblandade. Nummer 4, 6 samt flatsäkringen i motorrummet.

Mvh GK
Om du pratar om de säkringarna som sitter bland anna andra i LH A-stolpe så är de OK allihop.
Putsade, vaselinade och summrade.
Men som jag skriver ovan så fungerar bilen till viss del nu och jag söker ett elschema till tädningslås nedan↓
Bilagor
Bild 001.jpg
Hillbillykoppling ¨på tändningslås
Bild 001.jpg (1.35 MiB) Visad 433 gånger
av mcberka
Sådär ja, idag ska hon besiktigas.
Jag gjorde som det brukar bli, en hillbillylösning.

Jag kopplade tändningslåset såhär:

Gul - X
Gul/Svart - X
Blå - 50
Blå/Gul - 15 (bryggas med röd/svart)
Röd - 30
Röd/Svart - 15

Tack för all hjälp
Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]