Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Chrille240
Är det samma storlek på generatorerna oavsett amperestyrkan på 2- 7- och 900-seriens rödblockare?

Behöver en ny generator till en traktor där grenrör, generator och hydraulpump sitter på samma sida. I dagsläget sitter någon likströmsgenerator där med okänt effekt (vet inte ens om det är 6 eller 12 volt) och den skulle behövt bytas. Det enda jag hade liggandes med kilremskiva var en 100 amperes generator från en 940 men den var lite för tjock så att säga. Alla 240-generatorer har jag gjort mig av med så jag kan inte jämföra själv. Skulle behöva runt 20 mm mindre på tjockleken/höjden så att säga för att slippa bygga om så mycket.
Användarvisningsbild
av lennarte
Chrille240 skrev:(vet inte ens om det är 6 eller 12 volt)
Det får du nog ta reda på först. Ska du montera en 12V generator (om det sitter 6V) får du byta en del mer saker. Likströmsgeneratorer är smalare och längre, men du kanske sätta generatorn på en annan plats om det blir för trångt. 35A generatorn som satt på 140 modeller är mindre diameter än en 100A 900 dito men den är större än en likströms dito.

Mvh
Lennart
av Rådlös
Om du väljer en generator från en äldre bil, t.ex en Volvo 140, så tänk på att du behöver laddningsrelät också. Någon gång runt 1980 gick man över till inbyggda laddningsregulatorer, i generatorn, så på nyare bilar är det inga problem. Dom syns inte.
Laddningsrelät från likströmsgeneratorn fungerar inte till en växelströmsgenerator.
Ett enkelt sätt att ta reda på om du har 6 eller 12 volt är ju att kolla på batteriet. 6 volt har 3 celler. 12 volt har 6 celler. Annars står det ju på alla förbrukare, t.ex 12 Volt 5 Ampere. Eller på lampor, 12 Volt 20 Watt.

Bildexempel 6 volt: http://www.traktordelar.net/batteri/bat ... -77ah.html
12 volt: http://shop.ettansmopeder.se/batteri-12 ... 4ah/3047-0 Det här är ett väldigt litet batteri, till moped eller MC? Men du ser dom 6 gula locken? Det är ett lock till varje cell. Moderna 12 volt batterier har ofta dom här locken dolda eller inte alls. Men om det handlar om ett så nytt och modernt batteri bör du kunna läsa på etiketterna vad det handlar om.
av Chrille240
Traktorn (Volvo T24 med bensinmotor) har 6 volt original men har delvis bytts ut av tidigare ägare. De enda tveksamheterna ligger kring generatorn som jag tror är 12 volt då den är något större/längre än originalvarianten i och med att någon har distanserat ut ena fästet med cirkus 50 mm. MEN generatorn har inte varit inkopplad. Motorn driver runt den, men alla kablar ligger upplindade i motorutrymmet. Så den har körts på det sätt att batteriet laddas med jämna mellanrum med vanlig batteriladdare. Tändningen är magnettändning så den biten överlever på egen hand och kan vevas igång om så behövs. Jag vill dock ha en generator som fyller en annan funktion än remnötare och tänkte därför sätta dit en vanlig växelströmsgenerator då tillgången på dessa är lite bättre än likström.
Nuvarande generator är en Bosch och det går att utläsa "340w" på den också men om det är effekten vet jag inte. Resten är okänt. Sen skorrar den så jag tror inte att den funkar alls.

Fästena går såklart att bygga om så att jag får dit 940-generatorn men alla remmar är sprillans nya och just generatorremmen sitter längst in på vattenpumpen så jag måste lös med alla remmar för att få ut den, något som kändes väldigt drygt. :(

Ska kolla på 140-generatorer och se om de skulle kunna passa.
Användarvisningsbild
av lennarte
Chrille240 skrev:har 6 volt original men har delvis bytts ut av tidigare ägare.
Vad menar du med detta??
Har du 12V batteri? Annars kokar du sönder ditt 6V batteri. Om du har 12V batteri, har du 12V startmotor ockå då? Annars håller den inte så länge. Då får du ordentlig nytta av veven. Jag hade under några år en T22 från -52. Den var väldigt rolig. Jag hade inget batteri utan vevade alltid igång den. Generatorn användes bara som "remspännare", men det fungerade alldeles utmärkt.
Chrille240 skrev:generatorremmen sitter längst in på vattenpumpen så jag måste lös med alla remmar för att få ut den, något som kändes väldigt drygt.
Är det samma konstruktion som på T22-an är det inget man "fixar på en kafferast" och ta lös remmarna till vevaxeln. Där finns ingen "yttre" justering utan du justerar remspänningen i vevaxelremskivan (eller om det var remskivan till vattenpumpen) Tänk också på att en växelströmsgenerator kräver mycket högre remspänning för att inte slira.

Mvh
Lennart
av Chrille240
Batteriet är såklart 12 volt. Startmotorn har jag inte kollat så noga men den borde vara bytt, i annat fall borde den varva på betydligt mer om den skulle vara på 6 volt.

Remkonstruktionen är lite fascinerande. På vevaxeln sitter en remskiva för 3 stycken 17 mm remmar varav den ena går till vattenpumpen och de andra till hydraulpumpen. Sen på vattenpumpen sitter en sorts variator för remmen mellan vev och vattenpump. Lossa två skruva och vrid skivan medsols så spänner den remmen. Sen går det en 13 mm rem från vattenpumpen till generatorn.

Min tanke var att växelströmsgeneratorer är betydligt lättare att komma över för en rimlig peng än likström. Kan jag sen få 55+ ampere (t.ex 240) så är det bara en bonus. 340 watt är ~28 ampere och med fler lampor än original så laddas inte batteriet särskilt mycket med den effekten.
Går det dock inte som jag tänkt så får man väl gräva upp en bättre likströmsgenerator och gilla läget.
Användarvisningsbild
av lennarte
Chrille240 skrev:Remkonstruktionen är lite fascinerande. På vevaxeln sitter en remskiva för 3 stycken 17 mm remmar varav den ena går till vattenpumpen och de andra till hydraulpumpen. Sen på vattenpumpen sitter en sorts variator för remmen mellan vev och vattenpump. Lossa två skruva och vrid skivan medsols så spänner den remmen. Sen går det en 13 mm rem från vattenpumpen till generatorn
Det är samma som på T22-an då, det är nästan samma motor. Se bara till att nya generatorn sitter ordentligt fast i nedre fästet. När jag satte växelströmsgenerator på min Volvo PV gjorde jag en hylsa som passade i originalfästet som sitter skruvat i motorblocket. Hylsan är gängad i ändarna och drogs fast ordentligt i dom "öronen" som original generator sitter i. Sedan svetsade jag en kort hylsa till på den första som du fäster generatorn i med den stora skruven under generatorn. Då kan du (innan du svetsar ihop hylsorna) anpassa var på den första hylsan den andra ska sitta för att remskivorna ska "ligga i linje". Det är ganska noga att det blir rakt och i linje för hållbarheten på remmen. Det är nog bara 10mm rem på "nya" generatorn och ska du skaffa en remskiva som passar till 13mm rem så ta gärna mindre diameter än det är nu för en CF22 motor är inte känd för att vara högvarvig, inte ens på tomgång. Växelströmsgeneratorn tål betydligt högre varvtal, och ska ha högre varvtal på tomgång än en "likströmmare".
En 6V startmotor klarar 12V en tid, om motorn är lättstartad. Ska man "mala på" en stund blir den dock inte gammal. Det är ändå ganska kraftiga och hållbara grejer på dessa traktorer
Det första jag gjorde med T22-an var att byta alla oljor. Du kan inte ana så mycket kondensvatten det samlas när det står stilla några år. Min hade stått i drygt 10 år.

Mvh
Lennart
Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]