Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

har haft samma sak själv på en 142a
oken var slitet/urgröpt lite där klossarna står.

ibland kan beläggen vara lite stora (även fast oken är rengjorda) det är då man filar av kanterna lite på beläggen (nämner inget märke :) )
och har man otur börjar det glappa efter ett tag om man råkat ta lite för mycket.
kom själv runt de slitna oken genom att köpa belägg på biltema och fila till behöver kanske inte funka nu det är ju ej säkert att de tar
beläggen från samma ställe jämt. har inte tänkt starta nån debatt om biltema belägg.
detta är bara min erfarenhet.
det bästa är o byta ok om det är som jag menar överst jag fuskade den gången.

Med vänlig hälsning hasse.
är oket/oken slitna eller inte fick inte det riktigt klart för mig när ja läste din fråga?.

är oken inte spesiellt slitena så testa med att flumma runt på bil tema istället det brukar jag göra :)
volvo är ju bland de dyrare men prylarna behöver ju inte nödvändigt vis inte vara bäst jämt.
vet inte vad du mena med att svetsa men jag skulle inte göra det varken på ok eller belägg.

stavningen Bjur ja på hasse.
gubbstrutt skrev:vet inte vad du mena med att svetsa men jag skulle inte göra det varken på ok eller belägg
Jag har faktiskt gjort det med gott resultat på frugans Passat (Biltemas klossar). En liten "punkt" med MIG-en på rätt ställe och fila tills det precis passar. Det började "klappra" vid körning vid jämn (låg) fart. Tog ett tag innan jag kom på vad det var som lät. Klossarna fram, oket spänns ner med en fjäder. Det är nog den som är "huvudproblemet", tror den har "slaknat". Nya fjädrar ska monteras vid nästa hjulbyte (och nya klossar).

Mvh
Lennart

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.