Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare!
Har en 245gl -87 b230f som har börjat balla ur!
Efter ca 2h bilfärd igår så var det precis som om man vred av nyckeln.
Men när jag körde in till vägrenen så gick den på tomgång som vanligt? Men när jag gasade ville den bara dö.
Efter den dött och startats några gånger gick den som vanligt igen?

Men imorse var det kört, den går som en klocka på tomgång/ lättstartad och man kan få upp varvtal om man smyger sig på pedalen.
Ger man för mycket gas dör den direkt.
Känns precis som att den inte får soppa när man gasar?
Som att spridarna inte ger mer soppa än det som krävs vid tomgång :/

Har lagt ner 5h och kollat/bytt följande.
Ström till bränslepumpens säkring.
Bränslepumpen går.
Bytt bränslefilter.
Ny tankarmatur/förpump (någon månad sen)
Provat med en fungerande spjällägesgivare.
Kört utan luftburk/filter.

Är det nåt fel ni känner igen?
Hittade inget som stämde överens med mina fel när jag sökte.
Super tacksam för hjälp!
Kan vara BTR som sitter längst fram på railen och reglerar bränsletrycket, om den pajat och släpper igenom allt direkt tillbaka till tanken så blir det inget eller dåligt tryck och då kan man få de symptom du nämner. Om du plockar på skroten se då till att du plockar från en bil som också har LHJetronics 2.2 för från -88b är det LHJetronics 2.4 och då är det en annan BTR. Skillnaden är att LHJ2.2s BTR reglerar vid 2.5 Bar medan LHJ 2.4s reglerar vid 3.0 Bar.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Kan vara BTR som sitter längst fram på railen och reglerar bränsletrycket, om den pajat och släpper igenom allt direkt tillbaka till tanken så blir det inget eller dåligt tryck och då kan man få de symptom du nämner. Om du plockar på skroten se då till att du plockar från en bil som också har LHJetronics 2.2 för från -88b är det LHJetronics 2.4 och då är det en annan BTR. Skillnaden är att LHJ2.2s BTR reglerar vid 2.5 Bar medan LHJ 2.4s reglerar vid 3.0 Bar.

Mvh GK
Ja just det! Den vakumslangen kikade jag lite på och tog bort slangen och kände så det var sug i.
Men själva btr.en hade jag inte en tanke på!
Får bli skroten en sväng imon, antar att det står på boxarna om det är 2.2 elr 2.4?
Men det märker jag annars!
Tack som f*n för hjälpen!

Återkommer om det hjälpte eller ej!
Lite ledtrådar om LH 2.2 och 2.4: 2.2 har Lambdasonden i grenröret, alltså ganska högt upp på avgasröret. 2.4 har Lambdasonden långt ner under bilen, nära katalysatorn. 2.2 har Hallgivare i fördelaren för att ge data om vevaxeln till styrboxen. 2.4 har en vevaxelgivare i stället. Den sitter bakom motorn nere över svänghjulet. 2.4 har en diagnostikbox på vänster fjäderbenstorn. En svart plastbox, stor som en knuten näve ungefär. LH 2.2 har ingen diagnostikbox.
Detta är några lätta detaljer som man ser nästan direkt då man lyfter huven. Skulle det råka finnas papper på bilen så är det LH 2.2 fram till 30 juni 1988. Från och med 1 juli 1988 blev det LH 2.4.
Rådlös skrev:Lite ledtrådar om LH 2.2 och 2.4: 2.2 har Lambdasonden i grenröret, alltså ganska högt upp på avgasröret. 2.4 har Lambdasonden långt ner under bilen, nära katalysatorn. 2.2 har Hallgivare i fördelaren för att ge data om vevaxeln till styrboxen. 2.4 har en vevaxelgivare i stället. Den sitter bakom motorn nere över svänghjulet. 2.4 har en diagnostikbox på vänster fjäderbenstorn. En svart plastbox, stor som en knuten näve ungefär. LH 2.2 har ingen diagnostikbox.
Detta är några lätta detaljer som man ser nästan direkt då man lyfter huven. Skulle det råka finnas papper på bilen så är det LH 2.2 fram till 30 juni 1988. Från och med 1 juli 1988 blev det LH 2.4.
Väldigt intressant! Är ju helt klart ett 2.2 jag har, provade att rycka kontakten på fördelaren och då tvärdog bilen sen sitter lambdan vid grenröret.
Tack för infon!
Fick tag på en begagnad btr igår från skroten som verkar vara hel!
Men om jag förstått funktionen rätt så sänker den bränsletrycket med hjälp av vakuumet.
Alltså måste min har fastnat i öppet läge? för om membranet går sönder suger den ju in soppan i vakuumslangen till insuget och dränker motorn?
I så fall borde den ju inte dö när man gasar utan bara gå jävligt fett!

Men jag ska försöka hinna med att byta den idag så får vi se!
En sak kom i mitt huvud, hur mycket bensin har du i tanken? Vilken pump talade du om, var det den i tanken eller tryckpumpen under bilen bredvid bränslefiltret. Jag vet att du skrev att tankpumpen var bytt men även nya saker kan fallera, det kan t.ex vara något fel på kablaget.

Mvh GK
gnestakalle skrev:En sak kom i mitt huvud, hur mycket bensin har du i tanken? Vilken pump talade du om, var det den i tanken eller tryckpumpen under bilen bredvid bränslefiltret. Jag vet att du skrev att tankpumpen var bytt men även nya saker kan fallera, det kan t.ex vara något fel på kablaget.

Mvh GK
Nu är det väl ungefär halv tank.
Ja tankarmatur med pump är bytt och pumpen vid filtret har jag egentligen bara känt och lyssnat på.
Så det skulle lika väl kunna vara den, hade vart fint o koppla på och kolla bränsletrycket.
Får se om biltema har nåt sånt, borde ju kunna prova att klämma returslangen från btr.en och se om det gör någon skillnad :)

Ah juste, den btr.en jag fick tag på var fel, haha. Ser helt annorlunda ut.

Mvh/ Micke

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.