Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mercury-50
Hej på er!
Har en volvo 240 Gl 1988 med B23 F motorn. Problemet har nu blivigt att det är svårt att få i växlarna på den. Bilen har gått 27.000 mil. Kommer till en korsning o skall lägga in ettan går nästan inte. Jag måste då prova andra växlar innan den väl ettan går i. Har även märkt att startar jag bilen o skall lägga in backen så snurrar axeln i lådan så drevet skrapar innan den väl går i. Har kollat oljan . Vad kan det vara? Växelådan är 5 växlad. Urtrampningslager lameller? Skall tilläggas att växlarna går i hyffsat när man väl kör bilen. Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
sitter det inte ett lager i vevaxelns centrum som stödjer axeln till lådan när det är dåligt kan det bli så här som du bekriver.
och visst kan det vara kopplingen med vet ej om du har wire eller hudralisk koppling.
är det lagret i veven får du ta ner lådan iaf.

stavningen Bjur ja på hasse.
Användarvisningsbild
av mercury-50
mercury-50 skrev:Hej på er!
Har en volvo 240 Gl 1988 med B23 F motorn. Problemet har nu blivigt att det är svårt att få i växlarna på den. Bilen har gått 27.000 mil. Kommer till en korsning o skall lägga in ettan går nästan inte. Jag måste då prova andra växlar innan den väl ettan går i. Har även märkt att startar jag bilen o skall lägga in backen så snurrar axeln i lådan så drevet skrapar innan den väl går i. Har kollat oljan . Vad kan det vara? Växelådan är 5 växlad. Urtrampningslager lameller? Skall tilläggas att växlarna går i hyffsat när man väl kör bilen. Tacksam för svar.
gubbstrutt skrev:sitter det inte ett lager i vevaxelns centrum som stödjer axeln till lådan när det är dåligt kan det bli så här som du bekriver.
och visst kan det vara kopplingen med vet ej om du har wire eller hudralisk koppling.
är det lagret i veven får du ta ner lådan iaf.

stavningen Bjur ja på hasse.

Ok jag skall kolla om det är wire eller ej. Hör av mig senare. Tack för hjälpen.
av Arne
Tar du ner växellådan så byter du lameller, tryckplatta, urtrampningslager och det lilla lagret i svänghjulet. Rengör splinsen på ingående axel på växellådan så inte lamellen kärvar på dessa.
Din motor heter inte B23 F utan B230 F. :)
Användarvisningsbild
av mercury-50
Arne skrev:Tar du ner växellådan så byter du lameller, tryckplatta, urtrampningslager och det lilla lagret i svänghjulet. Rengör splinsen på ingående axel på växellådan så inte lamellen kärvar på dessa.
Din motor heter inte B23 F utan B230 F. :)

Tack för ditt klara svar Arne ...skitbra!! Kollade igår o såg att det var wirekoppling på bilen. Bästa pris att hitta på lamellpaket? med tryckplatta o allt det andra inkls. lilla lagret?
Användarvisningsbild
av Frrla
gissar att tryckplattan är sliten. kan du ha bilen stående ett tag skulle jag plockat ner och inspekterat innan jag beställer nytt. iofs beroende på då vad du tycker den är värd att kosta på, annars är väll 1200-1500 för ny sats, ok pris.

det kan vara så enkelt att gaffeln hoppat ur sitt läge. har hänt mig. men de var på en isbil som fick våldsam behandling...

tänk på att stödlagret i svänghjulet kan sitta son F i H och behöver avdragare, eller om du kan lyckas ta sönder det och plocka ut det i bitar...
Användarvisningsbild
av mercury-50
Frrla skrev:gissar att tryckplattan är sliten. kan du ha bilen stående ett tag skulle jag plockat ner och inspekterat innan jag beställer nytt. iofs beroende på då vad du tycker den är värd att kosta på, annars är väll 1200-1500 för ny sats, ok pris.

det kan vara så enkelt att gaffeln hoppat ur sitt läge. har hänt mig. men de var på en isbil som fick våldsam behandling...

tänk på att stödlagret i svänghjulet kan sitta son F i H och behöver avdragare, eller om du kan lyckas ta sönder det och plocka ut det i bitar...

Ok tack för tipsen! :-) :-)
Användarvisningsbild
av Jeppe940
På två stycken 940 med samma motor och låda som i detta fall, fast med hydraulisk koppling har problemet med skorrande ljud när backen läggs i funnit till och från även efter kopplingsbyte. Jag kan ingen vettig förklaring till detta. Däremot brukar det bli svårt att få i ettan och tvåan när plasthylsorna (typ bustning + o-ring) mellan växelspaken och växelföraren som går in i lådan blir dåliga. Dessa byts ut underifrån (på 940 ca 5-10 min om bilen står på lyft).
Det lilla lagret som det pratas om är ett vanlig kapslat kullager. Tror det går på 160 spänn hos volvo, men gissningsvis hälften om man köper det ute i handeln. Tyvärr tog jag aldrig några mått på lagret, men de kanske någon annan har?

Vart jag vill komma är att innan du river ner lådan så kolla växelspakens bussningar mot växelföraren.
Användarvisningsbild
av Frrla
bytte hela kopplings-satsen på min 244gl å då vart den bra och lättväxlad igen, felet satt i tryckplattan..

inget skrap om man är försiktig vilket man uppenbarligen måste vara med 240 för att få i backen utan rassel-ljud. å då samma sak om spaken var sladder mellan golv och tak, eller när allt där också vart bytt senare..

en 945 som jag hörde om nyss fick byta kopplingssatsen och den har vart trög på 1:an och backen flera år. men nu är den kanon igen.

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.