Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Korrekt och bäst är att felsöka den defekta kretsen. 7.5 A är för lite, den ordinarie kretsen har en 16 A.

När det gäller din tomgång så kanske du bör kolla att luft och vakuumslangar ej läcker, kolla även att det inte läcker vid insugspackningen. Rengör även tomgångsmotorn.

Mvh GK
av KalleThunstrom
Har bytt ut kabeln till en med rätt "grovhet" och bytt säkring, kollat slangar/kablar mm. Nu när man ska starta bilen när den är kall så går varvtalet upp och ner och den går inte rent i några sekunder men sen går den bra. När motorn är varm så startar den som den ska men när man stänger förardörren så varvar den till. Måste vara något som är glappt, har letat som fan men hittar inget som verkar vara deffekt. Har ni några tips? /mvh kalle
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Tyvärr inte annat än grundlig felsökning med hjälp av en multimeter där man ställer in den i läget för att kontrollera kontinuitet genom att ansluta proberna i vardera änden av en ledare och se att där inte är något avbrott. Anslut alltså proberna i vardera änden av kretsen, om kretsen är OK hör du ett pipande ljud. Vicka då på kabeln och se om pipet bryts.

Mvh GK
av KalleThunstrom
gnestakalle skrev:Tyvärr inte annat än grundlig felsökning med hjälp av en multimeter där man ställer in den i läget för att kontrollera kontinuitet genom att ansluta proberna i vardera änden av en ledare och se att där inte är något avbrott. Anslut alltså proberna i vardera änden av kretsen, om kretsen är OK hör du ett pipande ljud. Vicka då på kabeln och se om pipet bryts.

Mvh GK
Okej
Användarvisningsbild
av Frrla
har du gjort rent, kontrollerat anslutningar och anläggningsytor i säkringsdosan ORDENTLIGT?
har haft problem på alla mina 3 bilar i säkringsdosan, då någon kabel ärjat lite eller vart bränd så den inte har kontakt i stiften som den ska eller en säkring som inte har riktig kontakt av olika anledningar. räcker inte på långa vägar att snurra på säkringen. man måste loss och göra riktigt rent...

Senast på glt:n så tvärstannade den bara. sen hoppade den igång och gick dåligt, var svag, misstände, och gick bara på tomgång. började blöddra och sen gick den bara på högre varvtal. då var det säkringen till bränslepumpen som hade dålig kontakt..
av KalleThunstrom
Frrla skrev:har du gjort rent, kontrollerat anslutningar och anläggningsytor i säkringsdosan ORDENTLIGT?
har haft problem på alla mina 3 bilar i säkringsdosan, då någon kabel ärjat lite eller vart bränd så den inte har kontakt i stiften som den ska eller en säkring som inte har riktig kontakt av olika anledningar. räcker inte på långa vägar att snurra på säkringen. man måste loss och göra riktigt rent...

Senast på glt:n så tvärstannade den bara. sen hoppade den igång och gick dåligt, var svag, misstände, och gick bara på tomgång. började blöddra och sen gick den bara på högre varvtal. då var det säkringen till bränslepumpen som hade dålig kontakt..
Bara kontrollerat säkringarna, är ju värt att göra rent hela dosan så det kommer jag göra!
av KalleThunstrom
Gjort rent säkringshållaren och säkringarna utan resultat. Vicka lite i kablarna som går in i styrboxern? vid motorrummet och där var det glappt. Det är en gul kabel som sitter lite löst i kontaktstycket som jag klämde ihop lite. Inget ökat varvtal när man smäller igen dörren och inget hackande när man kör över gupp. Vet inte hur motorn uppför sig när man startar när den är kall än. Men några problem lösta nu!

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.