Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maacke
Hej,
har en volvo 240 diesel som är trögstartad när den är varm och inte glöder.
När den är kall eller har svalnat lite och glöder hoppar den alltid igång direkt.
Den startar alltid ändå när den är varm. Någon som har en aning? Motorn verkar vara från -81 så den är ju ganska gammal..
Den har gjort så här så länge jag kan minnas, kanske blivit lite värre de senaste året, har kört med den i ca 2½ år nu men börjar bli irriterad på det.

Försökte ladda upp en liten film: http://tinypic.com/player.php?v=mwwhet% ... --b_2OyoUn
av Arne
Byt simringstätningen bakom pumpdrivningen. Den drar in luft där då motorn är varm. Detta är ett vanligt problem på D24:an.
av Maacke
Aha ok det är säkert det då, när jag pratade med en gammal dieseltekniker för ett par år sen när säkringen under glödrelät brunnit misstänktes det felet först också och han sa att det skulle kosta närmare 500 euro att byta packningen där så fortsätter säkert å köra med det för vågar inte börja öppna pumpen själv, eller hitta en annan pump förståss.
Söker ändå för fullt efter en 760 TD så.
Tack för infon!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hur är det med kompressionen i cylindrarna, en diesel är ju mycket beroende av god kompression.

Mvh GK
av Maacke
Det har jag inte kollat, kompession har väl mycket att göra när den ska kallstartas också och den startar jättebra även när det är 0 grader ute och även lite under, har aldrig hamnat starta den utan värmare i kallare grader men med värmaren hoppar den igång direkt också när det är närmare -30.

Har en polare som har en som man mäter de med men går nog inte ti försöka mäta på cyl 4,5,6 när dom är gömda bakom pumpen.

När den är varm och ska startas så det här "syndromet" uppstår så om man låter den tugga runt kanske 3-5 varv utan att den startar så om man släpper nykeln då och provar på nytt så startar den direkt.
av osla
dålig komp kan göra den svårstartad varm också men starta bättre kall. när den är kall är oljan tjockare och tätar bättre i loppen så man får bättre komp, men när den blir varm så är oljan tunnare och tätar inte alls lika bra
av Arne
Tätningen bak pumpdrivningen kostar mindre än 40 kr. Sen att byta den är inte så stort jobb. Det man måste göra efteråt är att justera in pumpen rätt, men detta kostar inte så mycket.
av Maacke
Ok ska se om jag skulle få kompressionen testad när tid finns.
Å pumpen ja, har en tdic motor liggandes som jag tänkt prova kasta i 244an nån da om den passar dvs. Så skulle ju vara lättare att jobba med motorn om den är ut ur bilen. När tid finns, är lite upptagen med militärtjänstgöring i år..
Stort tack för svaren! :)

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.