Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av smuckas
Hej!

Jag håller på att ordna till kablage och el i min volvo.
Strömen till dragkroken är kopplad från fördelardosan bredvid batteriet i motorutrymmet och vidare bak till dragkroken. Det sitter ingen
säkring, då det ser ut som förra ägaren tagit bort den och skarvat ihop sladdarna i motorutrymmet, finns inte heller någon säkring längre bak.

Jag vill inte bara sätta på en ny säkring och vill gärna o rent o snyggt i motorutrymmet så jag vill istället ansluta till säkringshållaren i bilen. Finns ju lediga platser lite här och där.

Detta bort väl fungera bra?
Hur stark/svag säkring bör det vara?
Något annat tips/bör tänka på?

vänligen,
smuckas
av Rådlös
Du är inne på ett "svårt" område. Det tycks ju vara ett sådant exemplar där någon glad men dum amatör har varit framme och kopplat. Det borde vara förbjudet att göra så.

Nu i ditt läge bör du skaffa dig ett kopplingsschema. Det finns i Volvos blå Gör Det Själv-bok för 200-serien. Den i sin tur finns på antikvariat, men förekommer även på Blocket och Tradera. Vissa antikvariat kan ha nya olästa exemplar.

Ett exempel: http://goldenbooks.se/produkt/Volvo-240 ... k-av-Volvo

Att dimensionera säkringar är inget man gör "på en höft". Säkringen skall vara dimensionerad efter strömförbrukningen på förbrukaren. Och om den "dumme amatörkopplaren" har kopplat har han säker bytt kablar också? Även kablarnas area skall vara dimensionerat efter förbrukarnas strömförbrukning.

Säkringens uppgift är ju dess namn. En säkerhetspryl som skydd mot kabelbrand och värre elände. Så följ kopplingsschemat, det finns för just din bil. Om du gör detta har du en bil som elektriskt kommer att betjäna dig i många år framåt. Och förgrening till dragkrok gör du enklast i bilens bakända. Det blir minst spänningsfall med så korta kablar som möjligt.

Här skulle man kunna fortsätta om att välja rätt verktyg och material etc. etc, men vi gör en liten paus här. Men börja med att skaffa Gör Det Själv-boken. Då har du lagt grunden för att lyckas.
Användarvisningsbild
av lennarte
smuckas skrev: Strömen till dragkroken är kopplad från fördelardosan bredvid batteriet i motorutrymmet och vidare bak till dragkroken.
Jag misstänker att detta menas den kabel som är "direktström" till batteriet i husvagnen. Har jag fattat rätt??. I så fall är det rätt kopplat, men det ska vara en säkring där. Jag har inte varit med om att man tagit ström från motorrummet till annat. Broms och P-ljus tar man från kupen innan ljusvakten för att slippa ha den lysande när husvagnen (eller släp) är kopplat. Blinkers och jord tar man bak i bilen.

Mvh
Lennart
av smuckas
Rådlös skrev:Du är inne på ett "svårt" område. Det tycks ju vara ett sådant exemplar där någon glad men dum amatör har varit framme och kopplat. Det borde vara förbjudet att göra så.

Nu i ditt läge bör du skaffa dig ett kopplingsschema. Det finns i Volvos blå Gör Det Själv-bok för 200-serien. Den i sin tur finns på antikvariat, men förekommer även på Blocket och Tradera. Vissa antikvariat kan ha nya olästa exemplar.

Ett exempel: http://goldenbooks.se/produkt/Volvo-240 ... k-av-Volvo

Att dimensionera säkringar är inget man gör "på en höft". Säkringen skall vara dimensionerad efter strömförbrukningen på förbrukaren. Och om den "dumme amatörkopplaren" har kopplat har han säker bytt kablar också? Även kablarnas area skall vara dimensionerat efter förbrukarnas strömförbrukning.

Säkringens uppgift är ju dess namn. En säkerhetspryl som skydd mot kabelbrand och värre elände. Så följ kopplingsschemat, det finns för just din bil. Om du gör detta har du en bil som elektriskt kommer att betjäna dig i många år framåt. Och förgrening till dragkrok gör du enklast i bilens bakända. Det blir minst spänningsfall med så korta kablar som möjligt.

Här skulle man kunna fortsätta om att välja rätt verktyg och material etc. etc, men vi gör en liten paus här. Men börja med att skaffa Gör Det Själv-boken. Då har du lagt grunden för att lyckas.
tack för utförligt svar!
av smuckas
lennarte skrev:
smuckas skrev: Strömen till dragkroken är kopplad från fördelardosan bredvid batteriet i motorutrymmet och vidare bak till dragkroken.
Jag misstänker att detta menas den kabel som är "direktström" till batteriet i husvagnen. Har jag fattat rätt??. I så fall är det rätt kopplat, men det ska vara en säkring där. Jag har inte varit med om att man tagit ström från motorrummet till annat. Broms och P-ljus tar man från kupen innan ljusvakten för att slippa ha den lysande när husvagnen (eller släp) är kopplat. Blinkers och jord tar man bak i bilen.

Mvh
Lennart

Hej! det stämmer mycket bra! tack för konkret svar, då var det alltså rätt kopplat. allt annat är fint o ordentligt kopplat också! då ska jag bara koppla på en säkring där! då till frågan, vad ska jag sätta för säkring?
av MrMaxi
Hej!

8 ampere måhända...

Skaffa rund säkringshållare för porslinssäkrning, de är snyggare... Tidstypiskt oxå...

Hälsn Jan

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.