Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jaha, då var det dags igen. Jag bytte ju generator nyligen och detta fel har märkts av innan, så det är inte relaterat. När man åter startar den efter att den först gått 1 tim ca, stått i 20min sen så dör den på tomgången. Startar gör den ju dock, men dör direkt om man inte håller grundgas. Annars går motorn hur bra som helst. Har just passerat 34000mil. 245 B230F. I vintras märkte jag inte av problemet.

Vad kan det vara för fel?
Vill den stanna även efter att du hållt den igång en minut efter varmstart, eller är det bara precis när du startar den?

En sak du kan prova är att (precis innan du ska varmstarta) koppla ur temperaturgivaren, alltså den bakre under insuget. Kopplar man ur den ska motorn starta bra varm. Om problemet försvinner då kan man misstänka något krångel med givaren. (När du gör det kommer motorlampan att lysa, och för att få den att slockna när du kopplat in givaren igen behöver du antingen nollställa felkoden som satts eller koppla ur batteriet någon minut.)
Hej!

Min 245 -91 har exakta samma problem.
Startar alltid utan problem. Vid kallstarter går den fint på tomgång men
när den körts varm och sedan ska startas efter t.ex en halvtimma så dör den på tomgången om man inte
gasar lite grann. Får man väl igång den och kör iväg så dör den inte på tomgång sedan.
När jag kollar felkoder får jag upp "saknas signal från detonationssensor/knackgivare".
har kollat denna och kommer inte fram någon spänning till den så det stämmer nog. Men har inte
orkat åtgärda det.
Finns inget uppenbart kabelbrott så är troligtvis i någon styrbox felet sitter? Den till höger på passagerarsidan kanske?
Någon som vet något om detta? sitter två boxar där?

Annars har jag gjort följande:
-rengjort tomgångsmotor
-rengjort spjällhus
-ny rotor
-ny fördelare
-nya tändkablar
-nytt luftfilter
-nytt bränslefilter
-olja, oljefilter
-bytt flera vaccumslangar till nya fräscha
-bytt alla kylarslangar och vätska

Det där med temperaturgivaren lät intressant! ska också undersöka den! ska man bara byta tempgivare då eller?

mvh
smuckas
NilsO skrev:Vill den stanna även efter att du hållt den igång en minut efter varmstart, eller är det bara precis när du startar den?
Ja nu är det ju lite svalare ute, så nu märks det knappt. Dock reagerar jag på att tomgången är rätt låg. Men för att svara på din fråga, så verkar det vara bara när jag startar den. En gång var den väldigt grinig så jag fick stå kvar på parkeringsplatsen någon minut och bara hålla grundgas, så fort jag skulle lägga i backen så dog den. När jag väl kom iväg var jag förvisso noga med att fortsätta hålla grundgas, men den verkade inte vilja stanna, men som sagt så undvek jag att få den att stanna.

Jag ska testa att koppla ur temperaturgivaren då. Själv tänkte jag att det hade nåt med auto-choke att göra, men det kanske var fel tänkt.

Tack för tipset!

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.