Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av takjens
Bild

Dom sitter nu på min bil.. alla glas är röda men som ni ser så är ett sönder! Börjar nu fundera om det är original som sitter där eller inte? Är ganska ny på 240 men aldrig sett en med hel röda glas bak.. ofta brukar ju blinkers va orange och backljuset vitt!?!?
Någon som har koll?
Användarvisningsbild
av lennarte
Av någon anledning är det (nästan) alltid "glaset" till backljuset som "trillar av". Röda blinkers och gula bromsljus har funnits tidigare (framför allt innan - 70 talet) Det kom bestämmelser om gul blinkers, men kommer inte ihåg när. Din bil kanske är en import? Det finns ju andra regler i andra länder. USA t.ex har inte förrän ganska nyligen lagstiftat om gul blinkers, dom "körde länge med kombinerad broms/blinkers (röd) bak och vit blinkers fram. Volvo har (i Sverige) sålt bilar med gul blinkers sedan -62 så din är nog "lite udda".

Mvh
Lennart
av Amarace
Garanterat målat och väldigt olagligt. I sverige får man inte ha annat än orange blinkers från och med årsmodell 76, och dom får inte vara målade heller. Bakljys i usa hade orange blinkers också.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
goggla fram en bild på din bil så ser du. den här paragrafen om målade bakljus har varigt länge
vart stoppad för det en gång å de va jätte farligt sa snuten men helt ofarligt om bilen vart från 75 o ner min var 76 fick även ombesiktning stöön.
fast på den tiden räckte det med att visa upp bilen på polisstationen om det var mindre saker som detta o trasiga avgas tex kosta inget heller alltid nått men det är sen länge borta
nu är det bilprovning som gäller.

hasse.

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.