Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gandhimannen
Har en 240 83a men b23a. min fördelare är glapp så den pajar brytarna. Har nu fått tag på en fördelare som sitter i en 245a från 87 med en b230. Nu till frågan ! Kan jag använda den fördelaren ??
av Rådlös
Förmodligen är det väl en brytarlös fördelare? Då behöver du en tändenhet till den. Helst exakt den som hörde till fördelaren från början. Hittar du inte den så sök upp en donatorbil som är av samma årsmodell och motortyp som den fördelaren du har.

Låter detta krångligt? Det här är en lösning: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=73
Detta är en komplett elektronisk brytarlös fördelare som helt ersätter din nu utslitna.
av Rådlös
Det beror på vilken typ av insprut och motorstyrsystem det är. På senare modeller var ju tändenheten helt underställd styrdatorn, ECU'n. Den skötte t.ex tändförställning elektroniskt etc. etc.
Jag kan inte gränser mellan olika system här, men tror att om det är K-jet insprutningssystem eller äldre på donatorbilen så bör du kunna använda det. Vi lämnar över frågan till den som vet.
av Rådlös
Du skall få en bild på ett tidigt tändsystem. Möjligen K-jet, men kan vara äldre?

Bild

Det är lite underligt ritat. Det har två förkopplingsmotstånd. Det gällde på V6-motorerna. På fyrorna var det bara ett motstånd. Och här kommer det underliga: Man har bara ritat 4 tändstift!
Spänningsförsörjningen kommer i kabeln 15 från tändningslåset. 31 är batteriminus.

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.