Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Forsland
Jag vet inte om det är tidsbegränsad inloggning. Jag får alltid skriva om inlägg flera gånger med meddelande om att man måste vara inloggad fast jag är inloggad. loggar in och tappar allt skrivet. och samma sak om igen. Nu skriver jag i en orbehandlare och sen skickar.

Hur som helst. Så här ser det ut (bilaga med schema är tänkt skickas om det fungerar).
Bilagor
Schema.jpg
Schema.jpg (1.07 MiB) Visad 392 gånger
av Rådlös
Jag hittar inga direkta beskrivningar för din bil, men generellt är det ju så att fordonsdatorn, ECU ger signal till huvudpumpen om och när den skall gå. Om vevaxelgivaren eller Hallgivaren är trasig ger inte ECU någon "startsignal" till huvudpumpen. (Det ger inte heller några tändgnistor, men det är en annan historia) Eftersom det från början är två pumpkretsar så kan man tänka sig att tankpumpen, förpumpen går så fort du vrider om startnyckeln.
Så jag tror, notera Vet inte, att om du mäter med en voltmeter på ingången till säkring 4, och du har 12 volt där, så kan du prova med att koppla in förpumpen där. Sedan återstår att reda ut varför huvudpumpen inte snurrar.
Har du en tidig eller sen -88? Det avgör vilken typ av givare du har. Tidiga 88 har Hallgivare och den sitter i fördelaren. Sena 88 har vevaxelgivare och den sitter över svänghjulet tätt intill svänghjulskåpan. Som jag sa tidigare, är denna givaren trasig får du varken bränsle eller tändgnista. Detta gäller lika i båda fallen. Det är också möjligt att samma styrfunktion till pumpen påverkar båda pumparna? Det är lätt kopplat med ett relä i så fall, men att dom alltså spänningsmatas från olika håll.
Detta är bara hypoteser från min sida. Man behöver mer dokumentation för att säga något bestämt. Men det är så jag skulle angripa problemet om jag var i den situationen. Alltså först koppla in förpumpen på säkring 4, sedan ta reda på varför huvudpumpen inte går.
Och bara en kontrollpunkt: Har du tändgnista så är det inget fel på Hall/vevaxelgivaren.

Ett tillägg: Jag pratade om kabelareor tidigare. Jag ser nu att du har en 16 Ampere säkring. 16 Ampere kräver 2,5 kvadrat i kablarna. Och kabelskor är blåa till 2,5 kvadrat.
av Forsland
[Tackar för svar. Tidig 88. Och gnista finns.

Den fungerade men hade startproblem ibland vid varm motor. Kuren brukade vara att vänta 20 minuter och så gick den igen. Nu srtartar den inte alls.

Köpte Biltemas pumpar och filter och bytte. Tankpumpen hoppade igång när batteriet kopplades på. och så brann säkringen till kupéfläkten. Vid lekagekontroll visade sig huvudpumpen bli glödhet och så blixtrade det som ett tomtebloss när pumpen kom i kontakt med karossen. Konstaterade kortslutning i pumpen. 0 ohm mellan skal och ledningar. Dit med ny pump.

tankpumpen går alltid och huvudpump startar på läge 1.

Kollar säkringar. Säkring 4 hänger i luften. Inget draget till eller från säkring 4 och tankpumpen gick till säkring 6.

I går kväll hittade jag tråden till huvudpumpen på säkring 3, kupéfläkten. Någon har kopplat fel.

Jag försöker få trådarna korrekt dragna. Man kan säga att elsystemet ser ut ungefär så som jag ridate på bilden jag skickade tidigare. Eventuellt är det inte draget rätt till/från säkring 6 heller.

Jag förstår elektronik rätt bra. Nu är det felkopplat. Om jag bara får ECU korrekt inkopplad så kan man börja mäta om saker och ting fungerar.

Jag har tänkt renovera bilen. Ganska mycket är redan utbytt, och rost svetsat. Jag tänker ge det här några dagar, sedan tänker jag skaffa en MegaSguirt MS3. Där går det en och endast en tråd från ECU till en motorkomponent, en annan tråd till en anna komponent osv. Jetronic sitter en hel härva in på några stift i ECU. Har du någon erfarenhet av MegaSquirt? Eventuellt stoppar jag i en 940 motor och MS3. Allt är programmerbart sen ska man kunna leka som en dåre.

Nu ska jag tillbringa lite av natten bakom säkringarna och se om jag kommer fram till något.
av Rådlös
Jag vet tyvärr inte mycket om Megasquirt. Det lilla jag vet, har jag läst mig till.
Vad jag har förstått, så väljer man vid köpet vilken nivå det skall vara på leveransen. Antingen självbygge från början eller olika nivåer på färdigbyggt. Jag antar att priset följer nivån?
För ett par år sedan var det någon på ett forum, kan ha varit detta, som hade en "maratontråd" om hur det skulle byggas och trimmas in. Av trådens längd över tiden antar jag att vederbörande inte lyckades så bra. Så man skall nog ha lite förkunskaper, antar jag? Men det finns säkert dom som har lyckats bra, så omöjligt är det säkert inte.
av Forsland
Mysteriet tätnar. Mycket är mystiskt.

Main relay 30 hade en egen kabel dragen direkt till batteriet via en 25A säkring, se bilder. Main relay 87/2, se shcema, tjock gulröd går mot säkringarna och delar sig bakom hastighetsmätaren i en stickkontakt. Det är alltså kabeln som kopplas in när reläet drar och levererar ström från det som kommer in på main relay 30. Det är ingen förbrukarkabel, den levererar.

Den ena av trådarna satt på säkring 3, kupéfläkt och den andra gick till säkring 6 som går direkt till batteriet. Ingen av dem ska väl gå till 12 volt på förbrukarsidan på en säkring. Det borde vara startsignaler till pumparna.

Så slet jag ur baksätet och tittade under mattan var kabelstammen med pumpkablarna går och konstaterade att den gick in under balken under förarsätet och solen gick upp och jag gick hem och lade mig.

Så här vill jag koppla. Det som kommer in på main relay 30 är ju säkrat. Någon säkring behövs inte Gul-Röd direkt på pumparna. Volvos egna scheman visar båda pumparna säkrade via kabeln som går till main relay 30 och tank-pumpen har ännu en säkring, först 25A vid batteriet sedan en 8A.

Lite efterfunderingar. Det satt inte någon säkring i main relays egna kabel. Om man kopplar in 12 V bakvägen till main relay 30 så kanske prylarna får sin strömförsörjning bakvägen så det fungerar??? Skit samma. Nu ska jag slita ut förarsätet och leta på pumpkablarna och plugga in dom direkt på gul-röd från main relay.

Hur vanligt är det att pumparna kortsluts? Är tank-pumpen extra känslig så man behöver en indikering via säkringen?
Bilagor
säkring.jpg
Kabeln till mail relay
säkring.jpg (718.6 KiB) Visad 370 gånger
kabel.jpg
säkringen. Det satt ingen säkring i hållaren.
kabel.jpg (1.21 MiB) Visad 372 gånger
av Forsland
Här är en bild av hur det varit inkopplat
schema3.JPG
schema3.JPG (1.04 MiB) Visad 368 gånger
och en bild hur jag vill koppla.
villkoppla.JPG
villkoppla.JPG (1012.85 KiB) Visad 366 gånger

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.