- sön 06 jul 2014, 19:15
Jag hittar inga direkta beskrivningar för din bil, men generellt är det ju så att fordonsdatorn, ECU ger signal till huvudpumpen om och när den skall gå. Om vevaxelgivaren eller Hallgivaren är trasig ger inte ECU någon "startsignal" till huvudpumpen. (Det ger inte heller några tändgnistor, men det är en annan historia) Eftersom det från början är två pumpkretsar så kan man tänka sig att tankpumpen, förpumpen går så fort du vrider om startnyckeln.
Så jag tror, notera Vet inte, att om du mäter med en voltmeter på ingången till säkring 4, och du har 12 volt där, så kan du prova med att koppla in förpumpen där. Sedan återstår att reda ut varför huvudpumpen inte snurrar.
Har du en tidig eller sen -88? Det avgör vilken typ av givare du har. Tidiga 88 har Hallgivare och den sitter i fördelaren. Sena 88 har vevaxelgivare och den sitter över svänghjulet tätt intill svänghjulskåpan. Som jag sa tidigare, är denna givaren trasig får du varken bränsle eller tändgnista. Detta gäller lika i båda fallen. Det är också möjligt att samma styrfunktion till pumpen påverkar båda pumparna? Det är lätt kopplat med ett relä i så fall, men att dom alltså spänningsmatas från olika håll.
Detta är bara hypoteser från min sida. Man behöver mer dokumentation för att säga något bestämt. Men det är så jag skulle angripa problemet om jag var i den situationen. Alltså först koppla in förpumpen på säkring 4, sedan ta reda på varför huvudpumpen inte går.
Och bara en kontrollpunkt: Har du tändgnista så är det inget fel på Hall/vevaxelgivaren.
Ett tillägg: Jag pratade om kabelareor tidigare. Jag ser nu att du har en 16 Ampere säkring. 16 Ampere kräver 2,5 kvadrat i kablarna. Och kabelskor är blåa till 2,5 kvadrat.