Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pano
Hej skulle idag byta mina bromsok fram på 240-92. Och som jag misstänkte satt allt som berget har försökt det mesta för att få av oken från spindeln utan resultat.
Min fråga är vad tror ni blir bäst borra ut bullt och gänga om alt skaffa en ny spindel?
Jag antar att jag måste köpa ett helt fjäderben från någon skrot då jag ej kan hitta denna del någonstans?
Någon som haft samma bekymmer och har nån fin lösning kanske?
Tacksam för svar
Pano
Användarvisningsbild
av lennarte
Du måste göra något fel för ett bromsok ska inte vara några problem att ta bort. Det finns några olika fabrikat och modeller på oken, så jag föreslår en bra rep. handbok. Typ Haynes eller http://www.lafri.se/product.asp?product=8960. Detta kan betala sig flera gånger. Finns ingen som helst anledning att över huvud taget tänka på att byta fjäderben bara för att byta bromsok.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
pano skrev:Hej skulle idag byta mina bromsok fram på 240-92. Och som jag misstänkte satt allt som berget har försökt det mesta för att få av oken från spindeln utan resultat.
Min fråga är vad tror ni blir bäst borra ut bullt och gänga om alt skaffa en ny spindel?
Jag antar att jag måste köpa ett helt fjäderben från någon skrot då jag ej kan hitta denna del någonstans?
Någon som haft samma bekymmer och har nån fin lösning kanske?
Tacksam för svar
Pano
är skallarna runddragena kan man med en riktig mig svetsa på ett par stora muttrar eft ren slipning om så är fallet
har lyckats för mig en gång.
har du värmt på lite innan med gassvets visst alla har inte gas mig svets.
har du i förväg ljummat upp bultarna med rostlösning nåra dar före.
jag har aldrig behövat bytt fjäderben för att byta ok hittills iaf det har jävlats en gång då nån rund dragit bultarna.
vad har du för verktyg?

hasse
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Godkväll Försöker komma fram till v[…]