Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Miva
Är på gång med att byta bränsletank (bensin). Har köpt ny tank. När jag jämför gammal tank med ny så skiljer dem sig åt genom att den gamla har ett mindre rör som går ner i tanken samt att den gamla tanken har en "plastdunk" i överdelen av tanken. Den nya har inget av detta. Vad har röret o plastdunken för funktion?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om jag gräver riktigt djupt i mitt minne så har jag för mig att man kunde få (som tillbehör) en större bensintank (i alla fall till 264-an). Jag hade en kund som köpte en ny 264-a -76 som jag extrautrustade med AC, yttertemp.mätare och lite annat (det blev mycket billigare än om Volvo gjort det), och jag har för mig att han hade större tank i den. Han var säljare på östeuropa och det var långt mellan ställen där man kunde få "riktig" bensin där då. Om det är så att "plastdunken" är "förstoringen" av tanken bara så behöver du inte bry dig om den utan "bara" montera den nya tanken. Kommer säkert fler svar.

mvh
Lennart
av Miva
lennarte skrev:Om jag gräver riktigt djupt i mitt minne så har jag för mig att man kunde få (som tillbehör) en större bensintank (i alla fall till 264-an). Jag hade en kund som köpte en ny 264-a -76 som jag extrautrustade med AC, yttertemp.mätare och lite annat (det blev mycket billigare än om Volvo gjort det), och jag har för mig att han hade större tank i den. Han var säljare på östeuropa och det var långt mellan ställen där man kunde få "riktig" bensin där då. Om det är så att "plastdunken" är "förstoringen" av tanken bara så behöver du inte bry dig om den utan "bara" montera den nya tanken. Kommer säkert fler svar.

mvh
Lennart
Tack Lennart, kan vara en förklaring. Plastdunken sitter inuti bränsletanken så den borde inte bidra till ökad tankvolym. Jag tänker montera tanken ändå men skulle vara intressant att veta vad funktionen är till för. Nu väntar jag på att Temadur 20 ska torka:)

/Mikael
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]