Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lasseo
Har en Volvo 460 -93 som jag fått problem med fläkten. När bilen är kall funkar det som det ska men efter ett tag börjar fläkten att "glappa". Bilen har AC, dock ej fungerade kyla. Så om man trycker på knappen "AC max" funkar fläkten alltid, fast då endast på högsta hastighet och luften kommer enbart ur ventilerna framåt. I alla andra lägen däremot uppkommer problemet. Det är då ingen skillnad beroende på vilken hastighet man har inställt. Slår man lite kraftigt på mittkonsolen så brukar fläkten dra igång en liten stund, så nånting är onekligen glappt? Det känns lite som en dålig lödning pga. temperaturberoendet men jag är väldigt intresserad av tips innan jag river nått. Var sitter ev. elektronik och relän?

/Lars
Användarvisningsbild
av vetten
Dåliga lödningar är något som 400-serien är känd för och det är troligtvis det som du har råkat ut för i den s.k. VEM-en som den kallas styrenheten för värmen när man som i ditt fall har AC i bilen :-} vad du kan göra är att montera loss den och kolla upp kontakter och löda om alla lödpunkter i den var försiktig så att du inte tappar bort dom små o-ringar som sitter på slangarna som styr vakumspjällen kolla gärna på den här sidan http://www.svenska480klubben.com/ där kan du få hjälp och en massa bra tips om hur du kan göra

vetten
Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en Me[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]