Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av smuckas
#871582
Hej!

Jag har nu lagt vantarna över ett insug till min B21A 244-78. Det som satt i bilen när jag köpte var av äldre modell och var annorlunda byggt till viss del. Nu är tanken att jag ska kunna koppla in den lösa kablen som fanns i motorutrymmet.
I inusget finns ett gängat hål nära ett munstycke man kan skruva på. Jag tror att man i det gängade hålet ska sätta något som sedan man ska koppla
in el-sladden i.

Bild

Tänker jag rätt? Vad heter delen som jag ska skruva dit och sedan koppla på kabeln?
Vart får jag tag på det?

Tacksam för svar på någon av frågorna iaf :D

/smuckas
Senast redigerad av 1 smuckas, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#871586
tomgångs mynstycke eller ventil kan finnas på skroten.
när du har det löst ska du se en pinne med en rund klump i änden
klickar det och pinnen rör sig upp när du slår på ström är det helt om jag inte minns fel
pinnen ska åka ner när du slår av ström.
munstycket är tomgångs skruven du kommer väl att få en på fuggen med men det ska inte göra nått.
i det gängade hålet ska tåmgångs ventil sitta.



Med vänlig hälsning hasse.
av smuckas
#871592
hmm... okej. Ska leta efter det då. Vet du/nån möjligtvis vilken typ av förgasare som var standard på B21A från -78? någon som är mer optimal?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#871606
smuckas skrev:hmm... okej. Ska leta efter det då. Vet du/nån möjligtvis vilken typ av förgasare som var standard på B21A från -78? någon som är mer optimal?
optimal nja det borde funka med den du har redan
jag antar att du menar bensin förbrukning och hur jämt motorn går.
det man kan göra om den drar mycket bensin går illa pga fuggen
renovera byta nål och nålmunstycke i botten byta flottör ventil kolla flotör nivån
fixa spjäll axeln så den inte är glapp
mebranet byta du har ju en stromberg vad jag kunde se i tidigare bilder.
krävs lite spesial verktyg till att justera botten munstycket
renoverat spjällaxeln har jag faktiskt aldrig gjort :oops: men tiden går så de kan ju vara bra glappa nu de jag hade var inte så glappa då.

Med vänlig hälsning hasse.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
av smuckas
#871608
gubbstrutt skrev:
smuckas skrev:hmm... okej. Ska leta efter det då. Vet du/nån möjligtvis vilken typ av förgasare som var standard på B21A från -78? någon som är mer optimal?
optimal nja det borde funka med den du har redan
jag antar att du menar bensin förbrukning och hur jämt motorn går.
det man kan göra om den drar mycket bensin går illa pga fuggen
renovera byta nål och nålmunstycke i botten byta flottör ventil
fixa spjäll axeln så den inte är glapp
mebranet byta du har ju en stromberg vad jag kunde se i tidigare bilder.
krävs lite spesial verktyg till att justera botten munstycket
renoverat spjällaxeln har jag faktiskt aldrig gjort :oops: men tiden går så de kan ju vara bra glappa nu.

Med vänlig hälsning hasse.

Okej! tack för utförligt svar! får väl framöver gå igenom hela förgasaren och göra en översyn!
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]