Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tubbe
Hört så mkt gott om detta forumet så jag ser om någon kan hjälpa mig.

Har en 244GL 1985 med endast 10tusen mil på mätaren.
Den senaste tiden har den börjat misstända lite. Inget stort, men märker när man kör att han missar emellanåt.
Som den hugger till. Oregelbundet. Inget fel på kraften i maskin, drar rejält, mkt pigg.
Märks mest när man ligger typ på 2an eller 3an i låg fart och lätt körning. Hugger lite oregelbundet.

Vill inte bara bli av med felet utan även veta VAR det är så jag har bytat lite undan för undan.
Bytte först lock och rotor. Ingen större skillnad. Bytte kablar (hög kvalitet) samt stift (NGK)
Ingen större skillnad.

Fick för mig att det började när jag tankade lite E85 för att testa, hade dock bara 25 -30% inblandning.
Bytte därför plastbränslefiltret mellan pump och förgasare.

För mig känns det som att det är något med elen. Skulle det vara bränslet skulle den väl inte hugga så oregelbundet?
Kan det bli så konstigt om membranet är fel på? Den drar ingen förgasarolja.

Ingen skillnad om jag ställer den fett eller magert, eller hög eller låg tomgång. Hugger till emellanåt ändå...oavsett.
Tacksam för hjälp!
På verkstäderna finns ju snart inga kvar som klarar att justera en fugge.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
tubbe skrev:Hört så mkt gott om detta forumet så jag ser om någon kan hjälpa mig.

Har en 244GL 1985 med endast 10tusen mil på mätaren.
Den senaste tiden har den börjat misstända lite. Inget stort, men märker när man kör att han missar emellanåt.
Som den hugger till. Oregelbundet. Inget fel på kraften i maskin, drar rejält, mkt pigg.
Märks mest när man ligger typ på 2an eller 3an i låg fart och lätt körning. Hugger lite oregelbundet.

Vill inte bara bli av med felet utan även veta VAR det är så jag har bytat lite undan för undan.
Bytte först lock och rotor. Ingen större skillnad. Bytte kablar (hög kvalitet) samt stift (NGK)
Ingen större skillnad.

Fick för mig att det började när jag tankade lite E85 för att testa, hade dock bara 25 -30% inblandning.
Bytte därför plastbränslefiltret mellan pump och förgasare.

För mig känns det som att det är något med elen. Skulle det vara bränslet skulle den väl inte hugga så oregelbundet?
Kan det bli så konstigt om membranet är fel på? Den drar ingen förgasarolja.

Ingen skillnad om jag ställer den fett eller magert, eller hög eller låg tomgång. Hugger till emellanåt ändå...oavsett.
Tacksam för hjälp!
På verkstäderna finns ju snart inga kvar som klarar att justera en fugge.
kolla det enklaste först som du redan gör testa om det läcker tjyvluft vid fugge och insug mot topp nån vaccum slang dålig. andra lösa dåliga slangar.
du har väl brytarlös tändning skulle ju kunna vara nått sånt som du redan är inne på där vill jag inte säga nått då det är för modärnt för mig.
mebranet möjligt men då brukar bilen gå sämre än du beskriver inget dyrt att byta o testa dock.
var det gamla soppa filtret fullt av skit?.

hasse.
av Arne
Denna motor har vattenkylt insugningsrör. Det är inte helt ovanligt att packningen läcker så det kommer in lite vatten i en av förbränningsrummen. Detta hände en kompis till mig och efter vi bytt insugningspackningen mellan topp och insugningsrör försvann problemet.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
ovanstående är ett bra tips tycker jag. borde synas utanpå mest vid ettan och fyrans insug (glykolavlagringar) om jag inte missminner mig.
kolla både varm o kall motor avstängd då kylvätskan borde sugas in möjligt att du ser nån droppe ser packningen dålig ut så byt.
ej dyrt att byta packning heller om du kan göra själv. en vettig bil mek skulle troligen inte ha nån större summa heller.
tar du av insuget så dränera kylsystemet o motorn först annars lär du få kylvätskan in i förbrännings rummet det fick jag första gången på en b21
det var då jag kom på att insuget är vattenkylt :oops: till skillnad från b18/20. alla b21/23a osv har vattenkylt insug.
dränering ska ske vid kall motor.

Med vänlig hälsning hasse.
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]