Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Behöver hjälp med en Volvo 360 som nu efter 1.5 år i garaget inte kan startas eftersom jag inte kan rubba nyckeln när jag försöker vrida om den och starta bilen. Jag försökte i höstas att skicka in lite låsolja men det hjälpte inte det minsta.

Jag har testat med reservnyckeln och det är No Go med den också. Det känns inte som jag kan rubba nyckeln ens en millimeter. Jäkligt störande då tanken var att ställa på bilen igen och använda den.

Är det något som har tips på hur jag kan försöka lösa detta? Om jag behöver byta tändlåset, hur löser jag det faktum att rattlåset har slagit i? Kan jag byta tändlåset då rattlåset är ikopplat?

Tack på förhand!
*host* jag vet inte om jag säger självklarheter nu men har du provat vrida på ratten för att "lätta" på trycket? Jag kan inte heller vrida om nyckeln, ifall rattlåset gått in OCH det ligger spänningar mot låset, så att rattens läge pressas mot låsstoppläget eller vad man ska kalla det.
regeeN skrev:*host* jag vet inte om jag säger självklarheter nu men har du provat vrida på ratten för att "lätta" på trycket? Jag kan inte heller vrida om nyckeln, ifall rattlåset gått in OCH det ligger spänningar mot låset, så att rattens läge pressas mot låsstoppläget eller vad man ska kalla det.
Bra konkret tips, rätt säker på att jag testat detta men ska pröva det igen bara för att jag med säkerhet ska kunna stryka det från listan på vad jag försökt med.
Kan ju också vara samma problem vi hade med min föräldrars 340 -83. Dålig kontakt i tändningskontakten som gjord att den blev varm och smälte. När man sedan vred nyckeln och stängde av motorn kallnade den smälta plasten och nyckeln gick inte att rubba. Vi fick plocka bort tändningskontakten och tjuvkoppla. Efter att vi bytt till en ny kontakt hände detta igen efter något år. Numera är rattlåset bara ett rattlås. Tändning och start sköter vi med knappar och vred i mittkonsolen.
/Anders
ac75 skrev:Kan ju också vara samma problem vi hade med min föräldrars 340 -83. Dålig kontakt i tändningskontakten som gjord att den blev varm och smälte. När man sedan vred nyckeln och stängde av motorn kallnade den smälta plasten och nyckeln gick inte att rubba. Vi fick plocka bort tändningskontakten och tjuvkoppla. Efter att vi bytt till en ny kontakt hände detta igen efter något år. Numera är rattlåset bara ett rattlås. Tändning och start sköter vi med knappar och vred i mittkonsolen.
/Anders
Intressant. En fråga då från en som inte kan så mycket om bilar. Hur går det att montera borta tändningskontakten då rattlåset sitter fast? Eller det kanske inte alls är några problem?

Jag måste ta tag i och försöka börja skruva i tändningen så jag kan få bort den och tjuvkoppla :) Men då vi även renoverar samtidigt har detta med andra bilen hamnat lågt på priolistan...
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]