Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gubbräser
Tanten råkade köra sönder finbilen, den vägrar helt sonika att starta...

Första diagnosen visade på ingen gnista, inhandlade en tändmodul eller vad de nu heter på biltema, skruvade glatt i den men icket... Gnista fanns, men den var kliniskt död - inget liv. Eftersom jag backade över min multimeter för ett par veckor sedan så fortsatte felsökning på gammeldags vis - frun vred på starten och jag öppnade kopplingen till trycksidan på bränsleledningen, den som sitter ovanpå insuget. Visst kom det bränsle, men ingen imponerande mängd.

Rullade in under bilen och opererade bort bränslepump och filter, behändigt nog står en donatorbil på gården med relativt fräscht filter och pump som funkar (avställd pga allvarlig norsk krom i bärande delar). Resultatet efter pumpbytet blev att bilen ruppade igång på en gång. Stog på tomgång i några minuter och gick som vanligt, därefter stängde jag av den och meckade tillbaka det jag tagit lös. Efter det var den stendöd igen. Ingen gnista!

Har bytt tändplatta, spole, stift, kablar, fördelarlock, rotor, klädsel på framstolarna, höger backspegel och lagt in en ny snus, men nu ger jag upp! Som grädde på moset så står ny-volvon med rasad automatlåda och skäms i ett hörn av gräsmattan...

Får endast 1-1-1 när jag läser av felkoderna, och en fördel med tändplattebytet blev i alla fall att man inte behöver jucka med nyckeln för att starten ska slå i. Behöver hjälp, eller en köpare... Har slut på ideer....
Senast redigerad av 1 Gubbräser, redigerad totalt 0 gånger.
av Gubbräser
Blev hedenhöslösning.. Ett par pilsner senare så gjordes upptäckten att när man knyckte ström direkt från pluspolen på batteriet till tändspolen i startögonblicket så ruppade den igång. Hittade även ett jättefint, tomt flatstift på solenoiden som skickar 12 volt när man vevar runt motorn, så 1.5 meter kabel, två kabelskor och tre buntband senare så startar den som den dröm igen...

Tyckte dock bättre om min ide med en panel med vippströmbrytare och startknapp..

Pre flight checklist:
Auxellary fuelpump on
Main fuelpump on
Ignition on
Start Engine
Engage Clutch
Select Gear
Take off!

Kärringen tyckte det var mindre coolt.... Fattar inte hur kvinnor tänker..
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]