- ons 28 maj 2014, 15:44
#867903
Tanten råkade köra sönder finbilen, den vägrar helt sonika att starta...
Första diagnosen visade på ingen gnista, inhandlade en tändmodul eller vad de nu heter på biltema, skruvade glatt i den men icket... Gnista fanns, men den var kliniskt död - inget liv. Eftersom jag backade över min multimeter för ett par veckor sedan så fortsatte felsökning på gammeldags vis - frun vred på starten och jag öppnade kopplingen till trycksidan på bränsleledningen, den som sitter ovanpå insuget. Visst kom det bränsle, men ingen imponerande mängd.
Rullade in under bilen och opererade bort bränslepump och filter, behändigt nog står en donatorbil på gården med relativt fräscht filter och pump som funkar (avställd pga allvarlig norsk krom i bärande delar). Resultatet efter pumpbytet blev att bilen ruppade igång på en gång. Stog på tomgång i några minuter och gick som vanligt, därefter stängde jag av den och meckade tillbaka det jag tagit lös. Efter det var den stendöd igen. Ingen gnista!
Har bytt tändplatta, spole, stift, kablar, fördelarlock, rotor, klädsel på framstolarna, höger backspegel och lagt in en ny snus, men nu ger jag upp! Som grädde på moset så står ny-volvon med rasad automatlåda och skäms i ett hörn av gräsmattan...
Får endast 1-1-1 när jag läser av felkoderna, och en fördel med tändplattebytet blev i alla fall att man inte behöver jucka med nyckeln för att starten ska slå i. Behöver hjälp, eller en köpare... Har slut på ideer....
Första diagnosen visade på ingen gnista, inhandlade en tändmodul eller vad de nu heter på biltema, skruvade glatt i den men icket... Gnista fanns, men den var kliniskt död - inget liv. Eftersom jag backade över min multimeter för ett par veckor sedan så fortsatte felsökning på gammeldags vis - frun vred på starten och jag öppnade kopplingen till trycksidan på bränsleledningen, den som sitter ovanpå insuget. Visst kom det bränsle, men ingen imponerande mängd.
Rullade in under bilen och opererade bort bränslepump och filter, behändigt nog står en donatorbil på gården med relativt fräscht filter och pump som funkar (avställd pga allvarlig norsk krom i bärande delar). Resultatet efter pumpbytet blev att bilen ruppade igång på en gång. Stog på tomgång i några minuter och gick som vanligt, därefter stängde jag av den och meckade tillbaka det jag tagit lös. Efter det var den stendöd igen. Ingen gnista!
Har bytt tändplatta, spole, stift, kablar, fördelarlock, rotor, klädsel på framstolarna, höger backspegel och lagt in en ny snus, men nu ger jag upp! Som grädde på moset så står ny-volvon med rasad automatlåda och skäms i ett hörn av gräsmattan...
Får endast 1-1-1 när jag läser av felkoderna, och en fördel med tändplattebytet blev i alla fall att man inte behöver jucka med nyckeln för att starten ska slå i. Behöver hjälp, eller en köpare... Har slut på ideer....
Senast redigerad av 1 Gubbräser, redigerad totalt 0 gånger.