Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
gubbstrutt skrev:jag tror nog att du råka tänka på en nyare 240 en 78 årsmodell har ingen kat.
Man blir lätt lite "skadad" med åren. jag kör ju 740 med kat så man blir kanske lite "enkelriktad", sedan skriver jag "på lediga stunder" på jobbet ibland. Då dlir det ibland ganska lång tid innan jag blir färdig (måste ju jobba lite också) och då har jag ibland glömt vad det handlade om från början... :oops:
Men visst finns det -78 Volvo med kat. Såldes inte på svenska marknaden men det har kommit några med privat import. Även 140 fanns med kat, dom som såldes till Kalifonien, (tror jag) -74 års modell. det var dock "bara" 2-vägs. 3-vägs katalysator med lambda kom -76.
Nedan "snott" från internet. Bilsport 2000-09-22
Volvo Personvagnar erhåller som enda utländska bilmärke en utmärkelse i USA för sitt banbrytande arbete inom avgasrening. Redan 1976 införde Volvo som första biltillverkare trevägs katalysator med lambdasond på den amerikanska marknaden.

Mvh
Lennart

PS. denna lilla "snutt" tog mig 1 tim. och 35min. att skriva
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
ingen fara även solen har sina fläckar Lennart.
jo det med avg rening blyfritt kom ju tidigare i usa.
har dock aldrig sett en 140/.240 gamla modellen med kat här
skulle vara kul att se dock.

Med vänlig hälsning hasse.
Användarvisningsbild
av lennarte
gubbstrutt skrev:har dock aldrig sett en 140/.240 gamla modellen med kat här
När jag jobbade på Esso Bilverkstad på -70 - 80-talet så hade vi en "flyttbil" från Kalifornien (145-a) på service. Där hade varit kat på den men ägaren (som tagit bilen med sig hem) fick plocka bort den för att kunna besiktiga den. Vi hade (väldigt) konstiga regler på den tiden (1976 års avgasregler). Tror han han fick byta motor på den. Kommer inte ihåg riktigt. 1976 års Svenska agasregler stoppade (i princip) privatimporten helt under några år.
Vi hade service på och byggde om bilar till gasoldrift (Vialle). Det var ett "andningshål" för importen. Jag byggde om (framför allt) mercor (320,450,500 S-klasse) åt en bilhandlare som tog in dom från Tyskland. Vi byggde om dom till ren gasoldrift, dom fick alltså inte gå att köra på bensin alls.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
äkta myndighets personer i sitt esse har rövarna formade efter skrivbords stolen och skallarna efter skivan på bordet :-(O) .

Med vänlig hälsning hasse.
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]