- tor 22 maj 2014, 08:22
Men visst finns det -78 Volvo med kat. Såldes inte på svenska marknaden men det har kommit några med privat import. Även 140 fanns med kat, dom som såldes till Kalifonien, (tror jag) -74 års modell. det var dock "bara" 2-vägs. 3-vägs katalysator med lambda kom -76.
Nedan "snott" från internet. Bilsport 2000-09-22
Volvo Personvagnar erhåller som enda utländska bilmärke en utmärkelse i USA för sitt banbrytande arbete inom avgasrening. Redan 1976 införde Volvo som första biltillverkare trevägs katalysator med lambdasond på den amerikanska marknaden.
Mvh
Lennart
PS. denna lilla "snutt" tog mig 1 tim. och 35min. att skriva
gubbstrutt skrev:jag tror nog att du råka tänka på en nyare 240 en 78 årsmodell har ingen kat.Man blir lätt lite "skadad" med åren. jag kör ju 740 med kat så man blir kanske lite "enkelriktad", sedan skriver jag "på lediga stunder" på jobbet ibland. Då dlir det ibland ganska lång tid innan jag blir färdig (måste ju jobba lite också) och då har jag ibland glömt vad det handlade om från början...

Men visst finns det -78 Volvo med kat. Såldes inte på svenska marknaden men det har kommit några med privat import. Även 140 fanns med kat, dom som såldes till Kalifonien, (tror jag) -74 års modell. det var dock "bara" 2-vägs. 3-vägs katalysator med lambda kom -76.
Nedan "snott" från internet. Bilsport 2000-09-22
Volvo Personvagnar erhåller som enda utländska bilmärke en utmärkelse i USA för sitt banbrytande arbete inom avgasrening. Redan 1976 införde Volvo som första biltillverkare trevägs katalysator med lambdasond på den amerikanska marknaden.
Mvh
Lennart
PS. denna lilla "snutt" tog mig 1 tim. och 35min. att skriva
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V