Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Hur kort stund? Känns det inte när du kör bilen är det nog ingen fara.
WeirDoc skrev:Jag har lite strul med min 440. Den startar bara då och då, men när den går så går den hyffsat, den har lite ojämn tomgång ibland, men annars funkar det bra.

Den "ojämna tomgången". Det kan möjligtvis inte vara automatchoke som du skriver om... du skriver också att det låter som om den ska dö "en kort stund innan den varvar upp". Låter även det som automatchoke tycker jag.

Hur som helst så har jag samma startproblem med min 440 GLT -89:a. Ibland vägrar den starta. Sen om man bara låter den stå kan den gå igång vid annat tillfälle. Tror att det har med fukt någonstans att göra. Felsöker min nu. Hittar du felet på din får du gärna skicka ett pm till mig eller på forumet.
av E-Bone
Hej alla volvo lovers!

Jag har nog samma problem som ovan, att min 460 -92 inte vill starta ibland. Helt plötsligt så får den för sig att inte starta, den tänder men låter som om den inte får nån bensin att tänta på! Spelar ingen roll om det är minus 20 grader ute, snöstorm, 25 plus eller regn! Så lästa jag här att det sitter nån givare nånstans som säger till att motorn snurrar.. men kan nån förklara lite närmare var den sitter så skulle jag bli väldigt glad!

Tack på förhand!
//E-Bone
av Addekarlsson
E-Bone skrev:Hej alla volvo lovers!

Jag har nog samma problem som ovan, att min 460 -92 inte vill starta ibland. Helt plötsligt så får den för sig att inte starta, den tänder men låter som om den inte får nån bensin att tänta på! Spelar ingen roll om det är minus 20 grader ute, snöstorm, 25 plus eller regn! Så lästa jag här att det sitter nån givare nånstans som säger till att motorn snurrar.. men kan nån förklara lite närmare var den sitter så skulle jag bli väldigt glad!

Tack på förhand!
//E-Bone
Tjena!

Sparkz har svarat på detta redan, men här komemr det igen. :wink:
Sparkz skrev:Den sitter ovanför svänghjulet.
Kolla på sprängkåpan till växellådan, så ska du se en givare där. Sitter där mellan block och sprängkåpa. :D

Mvh/ Adde
av E-Bone
jag läste hans svar men fattade inte riktigt. Jag är inte så jätte insatt i motorrummet så nu undrar jag hur sprängkåpan ser ut :wink:
Och om jag nu lyckas lokalisera den hur kan jag testa om den är trasig :?:

Tacksam för att ni hjälper en n00b som mig ;)

//E-Bone
av Addekarlsson
Sprängkåpan sitter precis till höger om motorn, om du står framför bilen. Jag hittar ingen vettig bild, så jag kan inte visa. Men mellan motor och växellåda har du sprängkåpan. Där ska det sitta en givare, som läser av svänghjulet. Den bör sitta i ett "hål" i sprängkåpan, tight emot motorblocket.
Hur man kollar den, det vet jag däremot inte.

Mvh/ Adde
av E-Bone
tack för den lite utförligare förklaringen! Ska ta en titt på det så snart jag hinner. Antar att kontaktspray är en första åtgärd.

//E-Bone
av halldin
tändlägesgivaren sitter under termostaten följ den stora kylarslangen.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]